Diversiteit en inclusie op de werkvloer? Volgens ons onderzoek is de kans groot dat jij als werkgever voor bent. Slim gezien, want meer diversiteit en inclusie betekent meer werkplezier voor je mensen. En je staat sterker in de war for talent. Super, maar wat als je een kleiner bedrijf bent? Hoe begin je eraan? Wij wijzen je de weg 👇
Diversiteit en inclusie op de Belgische werkvloer
Volgens ons onderzoek zegt 75% van de werkgevers in hun beleid rekening te houden met specifieke noden van bepaalde groepen.
Klinkt goed, toch? Ja, maarrrr...
In datzelfde onderzoek vindt ruim de helft van de werknemers dat de inclusie op de werkvloer beter kan. Werknemers met andere waarden, achtergrond of geloof en vooral met een fysieke beperking geven zelf aan dat ze anders behandeld worden.
Dat heeft een impact op hun werkplezier, motivatie, engagement en energie.
Zo jammer, want in de war for talent hebben bedrijven mensen nodig die zich thuis voelen op het werk en dus niet uitkijken naar een andere werkgever. Elk talent telt in een krappe arbeidsmarkt. En wat er zich binnen je bedrijf afspeelt, straalt af op hoe potentiële medewerkers je zien.
Diversiteit en inclusie: wat is het verschil?
Wacht even, wij halen er Birgit Wachtelaer bij. Zij is CSR advisor bij Tempo-Team.
‘Diversiteit gaat over de mix, de variatie in persoonlijke, fysieke en sociale kenmerken. In de eerste plaats denk je dan aan: leeftijd, geslacht, achtergrond, lichamelijke of mentale beperking.
Maar het gaat verder dan dat. Voor ons zijn diversiteit alle mogelijke manieren waarop mensen van elkaar kunnen verschillen. Zet je in op diversiteit, dan wil je als bedrijf een weerspiegeling van de maatschappij zijn.’
En inclusie op de werkvloer? ‘Dat gaat over hoe je met die variatie omgaat. Hoe welkom voelen werknemers zich? Kunnen ze zichzelf zijn op het werk? Mag iedereen meespelen? Bij Tempo-Team vinden we het belangrijk een zo inclusief mogelijk bedrijf te zijn met divers talent.’
Checklist: hoever staat jouw bedrijf?
Zijn diversiteit en inclusie voor jouw bedrijf evident of is er nog werk aan de winkel? Met dit zelfbeoordelingsinstrument van de EU zie je waar je op dit moment staat. Het is bedoeld voor zowel grote(re) als kleine(re) ondernemingen. Ontdek of je een kampioen, pionier, verkenner of beginner bent. 😊
Je 5 eerste stappen naar meer diversiteit en inclusie op de werkvloer 👍
1. Neem een standpunt in
Ja, wij vinden diversiteit en inclusie op de werkvloer belangrijk. Als bedrijfsleiding en management erken je diversiteit en inclusie als cruciaal in een superdiverse samenleving. En je neemt het als actiepunt mee op in je beleid.
2. Zorg ervoor dat je mensen mee zijn (deze stap niet vergeten!)
Diversiteit moet geleefd en beleefd worden. Hanan Challouki, expert in inclusieve communicatie, legde dat uit in dit stuk. Praat er dus over met je medewerkers.
En even belangrijk: luister naar hen. Waar staan jullie al? Wat kan er beter? Toets nieuwe initiatieven af. Zoals iedereen weet, is verandering niet altijd makkelijk. Zorg er dan ook voor dat je aan de binnenkant een draagvlak hebt.
Alleen met een inclusieve bedrijfscultuur zal divers talent voor jou willen werken. En voor jou blijven werken. Want talent behouden is in een krappe arbeidsmarkt nog doorslaggevender dan talent aantrekken.
3. Laat het aan de hele wereld weten
Oké, da’s misschien iets te ambitieus. Ons punt: communiceer dat diversiteit en inclusie superbelangrijk zijn voor jouw HR-beleid. Zeker op je jobsite.
‘Voor iedereen een mooie job.’ Dat staat bovenaan de jobsite van Albert Heijn België. Het verbaast dan ook niet dat ‘inclusieve werkomgeving’ een van de antwoorden is op ‘Waarom werken bij ons?’.
Ook Nike is heel duidelijk: ‘Bij NIKE, Inc. zetten we ons in om een inclusieve cultuur te bevorderen en hindernissen weg te nemen voor iedereen. Het is onze missie om inspiratie en innovatie te bieden aan alle atleten. Bij NIKE vinden we dat als je een lichaam hebt, je een atleet bent.’
En als kleiner bedrijf? Schrijf op je website/jobsite waar het op staat. Dat hoeft echt geen lang statement te zijn. En leg inclusie vast in je arbeidsvoorwaarden. Zo toon je: het is ons menens. Je bent er dan nog niet, maar Rome was ook niet gebouwd op één dag.
4. Rekruteer met een open blik
Neem je mensen aan vanuit je eigen perspectief? Dan kom je bij de usual suspects uit. Bye, bye diversiteit.
Jouw to do: durf andere brillen opzetten. Geef iedereen gelijke kansen. Ook mensen die niet aan de functie-eisen voldoen, maar wel veel potentieel hebben. Een tip: in competenties en werkattitude denken in plaats van in vooroordelen. Als uitzendpartner helpen wij onze klanten daarbij.
Het begin? Een vacature waar iedereen op kan en mag reageren. Hoe je dat aanpakt, leggen we je hier uit. En dan een objectieve screening en selectie.
5. Interne mobiliteit: geef iedereen de kans om te leren en te bewegen
Leren alleen voor de happy few? Da’s sowieso niet meer van deze tijd! Een inclusief bedrijf serveert een breed leeraanbod voor iedereen. Dat verhoogt het werkplezier en brengt je mensen in beweging. Want ze kunnen doorgroeien naar andere rollen of functies. Slim in de war for talent!
Interne mobiliteit voor iedereen? Maak je interne vacatures toegankelijk voor ál je medewerkers. Deel verhalen over diverse mensen die bewegen binnen je bedrijf. Dat kan anderen inspireren om ook te springen.
Zo zorg je ervoor dat het plaatje aan de buitenkant klopt met wat je aan de binnenkant doet.
Nieuw divers talent verwelkomen in je teams?
Wij kunnen je helpen om mensen te vinden. Neem hieronder contact met ons op. Wij gaan voor jou aan de slag!