complimenten
complimenten

Complimenten krijgen, maar ook geven, werkt stimulerend. Zeker ook op het werk. Ze verhogen het werkplezier en verlagen de stress. De complimenten aan je medewerkers in het rond strooien dan maar? Even wachten, want de manier waaróp je een compliment geeft, is belangrijk. Eerst even onze tips lezen!

De kracht van het compliment op het werk

Complimenten aan medewerkers geven hun werkplezier een boost. Dat blijkt uit ons RED Report-onderzoek in samenwerking met prof. Dr. Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-expert aan de KU Leuven. Zorg er wel voor dat het geen losse flodders zijn, maar bouw ze in een cultuur van waardering en feedback in.

Wanneer complimenten de normaalste zaak ter wereld zijn op het werk, verhogen de collegialiteit en de kwaliteit van het werk. De prestaties verbeteren en het ziekteverzuim daalt op lange termijn. En ja, wie zich gewaardeerd voelt in een fijn werkklimaat, zal zijn werkplezier niet snel in een ander bedrijf zoeken.

De 2 V’s: zo geef je medewerkers complimenten met impact

Je medewerkers complimenten geven, is top. Maar doe het wel op een manier die effect heeft.

1. Doe het Vaker

  • Als onderdeel van je feedbackcultuur.
  • Heb je een een-op-een met een medewerker? Maak er een vaste gewoonte van om positieve zaken over zijn/haar werk te benoemen.
  • Zet een formeel systeem op om je medewerkers complimenten te geven. In ons onderzoek geeft maar 12% van de werknemers aan zo’n systeem te hebben.
  •  Vraag een collega om van complimenten geven ook een dagelijkse routine te maken. Je zal zien: het werkt aanstekelijk!

2. In de juiste Vorm

  • Persoonlijk: richt je compliment niet tot een heel team, want dan kan iedereen het anders interpreteren. Geef de pluim een-op-een en noem je medewerker bij naam. 
  • Concreet: “Hey, goed bezig.” Zo’n vaag compliment kan iedereen rondstrooien. Om preciezer te zijn, is het nodig om op de hoogte te blijven van waar je mensen mee bezig zijn. Of om door te vragen: “Hoe kwam je op dat idee voor die knappe presentatie?” Je kan er zeker van zijn: zo’n compliment komt extra goed binnen.

“Niet gelukt? Volgende keer beter!”

Een hele belangrijke voor de motivatie van je medewerkers: geef niet alleen complimenten als alles goed gaat. Want op het werk zitten we niet constant in een goednieuwsshow. Soms reageert een klant niet zoals verwacht of haal je, zelfs na die knappe presentatie, een felbegeerde opdracht niet binnen.

Op zo’n moment hebben je medewerkers misschien zelfs nog meer behoefte aan positieve feedback. Je toont dat je oprecht geïnteresseerd bent en je kan meteen peilen hoe je medewerker zich voelt. Bovendien geef je het signaal dat ‘falen’ niet zo erg is. Het is zelfs nodig om bij te leren en te groeien. Zo neem je alvast de externe druk weg, wat volgens Hermina Van Coillie, doctor in de psychologie en motivatie-expert, essentieel is voor de motivatie.

Hoe geef je een compliment als het tegenzit? 

  • Persoonlijk: maak je er niet makkelijk vanaf met een mail of app. Dat is te afstandelijk. Ga altijd voor het een-op-eengesprek. 
  • Concreet: (1) Vraag hoe je medewerker zich voelt (2) Benoem wat je waardeert in zijn/haar aanpak of in de manier waarmee hij/zij met de tegenslag omgaat (3) Geef een houvast of perspectief. Vraag: “Wat kan je volgende keer anders doen? Hoe kan ik je daarbij helpen (4) Relativeer: “Dit is jammer, maar de wereld stopt niet met draaien. Volgende keer beter!”

Meer advies en inspiratie om met complimenten aan de slag te gaan?

Duik hier in onze Complimentengids, een echte troef in de war for talent.