tete21
tete21

Een fijne medewerker die je bedrijf verlaat? Dat komt met de schaarste meer en meer voor. Niet laten vertrekken zonder een goed exitgesprek! Dat is hét moment om feedback te verzamelen die je retentie versterkt. Deze 5 vragen zijn belangrijk om te stellen, vooral nu.

Waarom een exitgesprek? Daar gaan wij in dit artikel uitgebreid op in. In een notendop: een goed exitgesprek levert je informatie op waarmee je je retentie kan aanscherpen. En je achterdeur zo goed mogelijk gesloten houden is cruciaal in deze krappe arbeidsmarkt.  

Checklist voor een geslaagd exitgesprek

Hoe haal je het meeste uit een exitgesprek?

  1. Ga het exitgesprek open en positief aan: verval niet in discussies en stel je niet defensief op. Je doel? Constructieve feedback sprokkelen en ervoor zorgen dat de vertrekker een goed gevoel overhoudt aan het gesprek.
  2. Bereid je goed voor: geef vooraf een vragenlijst mee. Daarmee geef je meteen het signaal dat je dieper wil graven dan het antwoord “Ik zocht een nieuwe uitdaging”.
  3. Wees duidelijk: wat is het doel van het gesprek? Wat doe je met de feedback? Transparantie vooraf werkt het beste. 
  4. Val niet meteen met de deur in huis: om het ijs te breken: vraag hoe het gaat en overloop eventueel kort de loopbaan.
  5. Laat het exitgesprek niet het laatste contactmoment zijn: laat weten dat de deur op een kier staat. Lees hier hoe je verbonden blijft met talent dat niet meer bij jou werkt.

5 vragen die je best stelt tijdens een exitgesprek (zeker nu met de schaarste!)

Deze vragen sluiten aan bij de belangrijkste HR-uitdagingen die professor Anja Van den Broeck (KU Leuven) in kaart bracht na een analyse van ons jaarlijks onderzoek bij werkgevers en werknemers. Ze leveren je feedback op die brandend actueel is in de war for talent.

1. Was je jobinhoud gevarieerd en uitdagend genoeg?

Een goede verloning staat nog altijd hoog op het verlanglijstje van werknemers. Maar het is niet het allerbelangrijkste. Helemaal bovenaan schittert jobinhoud. Die is heel bepalend voor het werkplezier van je mensen. Dat blijkt uit ons RED Report.

Vraag aan je vertrekker: hoe zou jij je takenpakket kneden om boeiend(er) te zijn?

2. Was het duidelijk genoeg wie wij als bedrijf zijn en waarvoor wij staan?

En: kon je je daarin vinden?

Meer dan ooit willen mensen werken in een bedrijf waar ze achter staan. Rond een doel waar ze voluit voor kunnen gaan. 

Vraag je dus dit af: moeten we ons doel, of onze purpose, en onze visie scherper stellen? Zijn onze waarden zichtbaar en concreet genoeg? 

3. Kreeg je voldoende kansen om te groeien?

Waarvan het werkplezier ook in de hoogte schiet? De mogelijkheid om kennis op te doen, om vaardigheden bij te spijkeren, om uit je routine te breken.

Volgens ons RED Report is 1 op de 3 medewerkers niet tevreden over zijn/haar groeikansen. Hoe ziet jouw bijna-ex-medewerker dat? 

4. Kon je flexibel genoeg werken?

Elke dag op kantoor werken volgens vaste uren? Zelfs vóór de pandemie zagen werknemers dat minder en minder zitten. En nu kunnen we de klok niet meer terugdraaien. Heel wat medewerkers willen niet meer elke dag in de file staan en hebben behoefte aan meer flexibiliteit, zoals hybride werken.

Dragen pendelstress en te starre werktijden bij tot de beslissing van je vertrekker?

5. Zat je balans tussen werk en privé goed?

De werknemer van vandaag? Die wil zijn/haar job kunnen combineren met een leven buiten het werk. Is onze balans tussen werk en privé niet oké, dan hebben we minder werkplezier. En dan kijken we sneller uit naar een werkgever die wel inzet op balans.