Nieuwe collega’s verwelkomen en behouden? Ook nu we allemaal meer hybride werken? Dat doe je zo. In tijden waarin off- en online werken elkaar afwisselen is een sterk onboardingsproces nodig. Dit proces kent enkele valkuilen en uitdagingen die we graag even voor je opsommen. Een gewaarschuwde HR-vrouw of man is er twee waard, toch?
Ontdek deze 5 vaak gehoorde quotes en hoe je er op inspeelt - in het echt én digitaal. Oei, morgen begint die nieuwe collega, kan jij die eventjes opvangen?
1. Voorbereiding is alles
Onboarding start vanaf het ondertekenen van het contract. Steek er voldoende tijd en energie in. Denk bijvoorbeeld aan een welkomstmailtje enkele dagen voor de start of maak een filmpje met de collega’s dat je op voorhand doorstuurt. Zo kennen nieuwkomers meteen al wat gezichten en beleven ze werkplezier nog vóór ze in jouw bedrijf aan het werk zijn.
Ook handig is een stappenplan/agenda, zo weten je nieuwe collega’s wat ze kunnen verwachten. Ik weet toch niet wat ik van die nieuwe collega moet denken hoor ...
2. Neem de tijd om elkaar te leren kennen
Zorg als werkgever dat jij - en je collega’s - voldoende aandacht besteden aan het connecteren met je nieuwe medewerker. Dit brengt immers heel wat op! Start bijvoorbeeld met het team en kantoor voor te stellen, maar voorzie zeker ook genoeg andere, luchtigere momenten. Wat dacht je van een gezellige apéro op vrijdagmiddag? Of bijbabbelen tijdens de koffiepauze?
Werken jullie vaak vanuit jullie home office? Dan kunnen die ‘koetjes-en-kalfjes momenten’ ook perfect online plaatsvinden. En dan mag het gaan over alles, behalve over werk! Allez, zo moeilijk is dat nu toch ook weer niet!
3. Breng structuur, geef de tijd en ruimte
Er komt veel op nieuwe collega’s af tijdens de inwerkingsperiode. Zorg daarom voor voldoende overzicht. Werk met een tijdlijn of to-dolijst waarop ze zaken kunnen afvinken. En zorg ervoor dat alle onboardingsinformatie snel terug te vinden is.
Geef ook voldoende tijd om te wennen. In het begin zal die nieuwe collega meer tijd nodig hebben om taken uit te voeren. Dat is compleet normaal én helemaal oké. Die werkt hier nu toch al een maand ...
4. Laat nieuwe collega’s niet te snel los
Plan voldoende communicatiemomenten in. Op kantoor zal je sneller een vraag stellen. Maar ook wanneer je hybride werkt, maak je best meteen duidelijk dat nieuwe collega’s altijd met vragen en feedback bij je terechtkunnen. En plan ook zelf eens een momentje in om je waardering te tonen. Dat wordt ongetwijfeld geapprecieerd!
Houd je nieuwe collega goed op de hoogte van welke afspraken gemaakt zijn en welke communicatiekanalen je gebruikt. Die nieuwe collega loopt precies wat verloren
5. Werk met een peter/meter
Iemand die naast de nieuwe collega staat en hem/haar op weg zet, dat is belangrijk tijdens die eerste periode. En ook digitaal is dit perfect mogelijk door schermen te delen of via een videocall. Die peter/meter kan je nieuwe collega een handje helpen en wegwijs maken binnen de kantoorcultuur. En wie kan dat beter dan iemand die al jaren bij jou werkt?
Weten dat je bij iemand terecht kan, zorgt voor minder stress. De vinger aan de pols houden bij je werknemers blijft belangrijk, digitaal of niet. Wanneer heb je hen bijvoorbeeld laatst getoond dat je hen waardeert? In onderstaand artikel geven we je 5 tips waarmee je werk kan maken van waardering.