Productief en zinvol werk staat hoog op de agenda, maar toch zetten ondernemingen niet altijd de juiste methodes in. Bonussen en betere processen kunnen op korte termijn werken, zeker. Maar echte productiviteitswinst bereik je ook met een positieve bedrijfscultuur. Waarom is dat zo? En hoe maak je zo’n cultuur tastbaar?
Laten we eerst de olifant in de kamer benoemen: werknemers onder druk zetten, leidt nooit tot meer productiviteit. Integendeel. Wat jij wilt, is dat je medewerkers méér bereiken met dezelfde inspanningen. Zo halen ze meer voldoening uit hun werk en voelen ze zich meer verbonden met je organisatie. Resultaat? Hun job roept meer positieve emoties op en je werknemers voelen zich productiever. Maak dus komaf met negatieve stress. Jobtimisten zijn alvast goed op weg. In ons RED Report geeft maar liefst 87% aan productief te zijn. Bij de niet-jobtimisten is dat 29%.
Dit zijn jouw 5 stappen naar een positieve bedrijfscultuur
1. Ga voor managers die werknemers motiveren
Je managers zijn een grote hefboom voor een positieve cultuur. Ze moeten de juiste voordelen bieden, maar ze waken er ook best over dat hun teamleden tevreden zijn. Kortom, ze zijn een echte coach.
Empathie, communicatie en transparantie. Aan die eigenschappen hechten je werknemers belang. Prof. Anja Van den Broeck haalt in deze video ook aan dat je hen ook op andere manieren kan motiveren.
Daarnaast heeft motivatie-expert Hermina Van Coillie het bijvoorbeeld specifiek over high-quality motivatie op het werk. Op welke manieren je als werkgever werkplezier kan stimuleren? Dat legt ze je graag uit!
Met andere woorden: motivatie (verhogen) is écht key. Want, niet gemotiveerde werknemers brengen lagere productiviteit met zich mee, een minder goede werksfeer én een hoger ziekteverzuim, zo blijkt uit ons RED Report.
2. Communiceer transparant en vaak
Walk the Talk: je beloftes nakomen dus.Transparante communicatie is de brandstof van een positieve cultuur. Je medewerkers willen nu eenmaal weten wat er echt aan de hand is. Alleen zo kunnen je medewerkers zich echt betrokken voelen bij je organisatie.
Zet daar zeker op in! Want betrokken werknemers - jobtimisten noemen we ze - zijn ook gemotiveerder in hun job. En ze zoeken ook minder snel andere oorden op.
3. Zinvol werk is productiever werk
Voelen je werknemers zich betrokken bij je missie en doelen? Dan zullen ze de beste versie van zichzelf bovenhalen op de werkvloer. Hun job krijgt betekenis als je erin slaagt hun persoonlijke motivatie en waarden te verbinden met de waarden van je organisatie.
En ook hier speelt high-quality motivatie een centrale rol. Want je werknemers overtuigen dat ze zinvol werk leveren, dat doe je je door glashelder te zijn over ieders meerwaarde voor de organisatie. Van de magazijnier tot de marketeer: iedereen moet z’n bijdrage en impact kennen. En inzien wat hij of zij betekent in het grotere geheel.
4. Maak werk van werksfeer
In een positieve bedrijfscultuur doe je er alles aan om je werknemers samen te laten groeien. Zodat ze zich goed voelen op hun werk. En ja, dat gaat verder dan die ene toffe teambuilding per jaar.
Elke dag fijn samenwerken, da’s waar de werksfeer om gaat. Zet dus voldoende in op onderlinge verbinding tussen collega’s. Weet je niet goed hoe je daar best mee aan de slag gaat? In deze video legt prof. Anja Van den Broeck uit welke stappen je kan zetten.
5. Zorg ervoor dat je mensen zichzelf kunnen zijn op het werk
Organisaties die proberen rekening te houden met inclusiviteit beperken zich vaak tot de traditionele categorieën van geslacht, ras, leeftijd en etniciteit. Onze raad? Denk ook aan perspectieven, gewoontes en overtuigingen. Want je competentiemodellen, beoordelingssystemen, doelstellingen en rekruteringsbeleid vertellen je namelijk of je organisatie inclusiviteit écht omarmt.
Mensen voelen zich dan ook graag op de juiste plaats, in een job die bij hen past, in een organisatie waar ze volledig zichzelf kunnen zijn, in een omgeving waar ze zich kunnen ontplooien. Maar ook aan waardering hechten ze veel belang. Las dus zeker momenten in om je werknemers feedback te geven. Met deze 5 tips kom je al een heel eind.
Positiviteit werkt op vele niveaus
Van managementstijl en aandacht voor welzijn tot het takenpakket van je werknemers elke dag en de samenstelling van je teams en interne communicatie: positiviteit heeft vele gezichten.
Zo pluk je daar de vruchten van:
- je werknemers ervaren meer positieve emoties waardoor hun mentale bandbreedte vergroot. Zo krijgen ze de ruimte in hun hoofd om creatief te denken.
- een positieve bedrijfscultuur beschermt tegen de gevolgen van negatieve gebeurtenissen, zoals stress. Zo zijn werknemers beter in staat terug te veren bij tegenslagen.
- ze trekt nieuw talent aan en versterkt de retentie. Werknemers worden loyaler en willen het beste in zichzelf naar boven halen.
Dit maakt je mensen productiever en creatiever en dat leidt tot een grotere klanttevredenheid. De financiële winst? Die volgt vanzelf.