creativiteit-boost
creativiteit-boost

Productiviteit staat hoog op de agenda, maar toch zetten ondernemingen vaak inefficiënte methodes in. Bonussen en betere processen kunnen op korte termijn werken, zeker. Maar echte productiviteitswinst bereik je ook met een positieve cultuur. Waarom is dat zo? En hoe maak je zo’n cultuur tastbaar?

Laten we eerst de olifant in de kamer benoemen: medewerkers onder druk zetten, leidt nooit tot meer productiviteit. Integendeel. 

Wat jij wilt, is dat je werknemers méér bereiken met dezelfde inspanningen. Zo halen ze meer voldoening uit hun werk en voelen ze zich meer verbonden met je organisatie.

Resultaat? Hun job roept meer positieve emoties op. Maak dus komaf met negatieve stress. Dit zijn jouw 5 stappen naar een positieve cultuur.

1.   Zet je leiders aan het werk

Je managers zijn een grote hefboom voor een positieve cultuur. Ze moeten de juiste voordelen bieden, maar ze waken er ook best over dat hun teamleden tevreden zijn.

Laat je leidinggevenden peilen naar hoe hun teamleden zich voelen

Leiders die meer focussen op welzijn, zijn beter in staat om een positieve en ondersteunende werkplek te creëren. Laat je leiders dus peilen naar hoe hun teamleden zich voelen. Geef hen de middelen om hun team te ondersteunen op vlak van welzijn.

Dat betekent ook: de werkdruk van je managers bekijken. Als die redelijk blijft, hebben ze ook de ruimte om aandacht te hebben voor het welzijn van hun mensen.

Gelukkig, blijkt uit ons nieuwe RED Report, ons jaarlijkse onderzoek naar de Belgische arbeidsmarkt, is 48% van de werknemers in ons land alvast blij met zijn en haar collega’s, en geeft hen een 8/10 of meer.

2.   Communiceer transparant en veelvuldig

Zegt ons nieuwe RED Report: goed communiceren en samen kunnen lachen is belangrijk voor ruim de helft van de Belgische werknemers.

Transparante communicatie is de brandstof van een positieve cultuur. Je medewerkers willen nu eenmaal weten wat er echt aan de hand is. Zodat zij hun werk kunnen doen zoals het hoort.

Je medewerkers zijn best in staat om de context te begrijpen van negatieve berichten

Dat lijkt vanzelfsprekend. Toch zijn heel wat organisaties terughoudend om 100 procent eerlijk te zijn. Omdat ze denken dat ze hun medewerkers moeten beschermen tegen negatieve berichten. Maar, onderschat je medewerkers niet: ze zijn best in staat om de context te begrijpen. 

Ons advies? Besteed extra aandacht aan duidelijke, eerlijke communicatie. Alleen zo kunnen je medewerkers zich echt betrokken voelen bij je organisatie.

3.   Zinvol werk is productiever werk

Voelen je medewerkers zich betrokken bij je missie en doelen? Dan zullen ze de beste versie van zichzelf bovenhalen op de werkvloer. Hun job krijgt betekenis als je erin slaagt hun persoonlijke motivatie en waarden te verbinden met de waarden van je organisatie. 

Dat doe je door glashelder te zijn over ieders meerwaarde voor de organisatie. Van de magazijnier tot de marketeer: alle medewerkers moeten hun bijdrage en hun impact kennen. En inzien wat ze betekenen in het grotere geheel. 

Met andere woorden: spotlights op het verschil dat iedereen maakt.

4.   Investeer in groei en jobinhoud

In een positieve cultuur doe je er alles aan om je medewerkers te laten groeien. De voordelen van je bestaande talent ontwikkelen wegen meestal op tegen de kosten en inspanningen van het aantrekken van nieuwe medewerkers. Dat laatste is al moeilijk genoeg vandaag.

Investeren in talent is niet alleen investeren in retentie, maar ook in positieve groei. Wanneer iedereen vooruitgang boekt, voel je dat meteen in je bedrijfscultuur. 

Jobinhoud is één van de belangrijkste troeven. Mensen die hun competenties kunnen aanscherpen, werken met meer plezier. Uitdagende taken zijn ook een vorm van groei. Denk dus niet alleen aan extra opleiding of training.

En volgens ons nieuwe RED Report is daar nog werk aan de winkel: niet meer dan de helft van de werknemers geven aan aan dat ze zich persoonlijk kunnen ontwikkelen in hun job.

5.   Laat mensen zichzelf zijn

Organisaties die proberen rekening te houden met inclusiviteit, beperken ze zich al te vaak tot de traditionele categorieën – denk aan geslacht, ras, leeftijd en etniciteit. Maar denk je ook aan perspectieven, gewoontes en overtuigingen

Aan je competentiemodellen, beoordelingssystemen, doelstellingen en rekruteringsbeleid kan je zien in welke mate je organisatie écht inclusiviteit omarmt. 

Positiviteit werkt op vele niveaus

Van managementstijl en aandacht voor welzijn tot het takenpakket van je medewerkers elke dag en de samenstelling van je teams en interne communicatie: positiviteit heeft vele gezichten. 

Zo pluk je daar de vruchten van:

  • Je medewerkers ervaren meer positieve emoties, waardoor hun mentale bandbreedte vergroot. Zo krijgen ze de ruimte in hun hoofd om creatief te denken.
  • Een positieve cultuur beschermt tegen de gevolgen van negatieve gebeurtenissen, zoals stress. Zo zijn medewerkers beter in staat terug te veren bij tegenslagen.
  • Ze trekt nieuw talent aan en versterkt de retentie. Medewerkers worden loyaler en willen het beste in zichzelf naar boven halen.

Dit maakt je mensen productiever en creatiever en dat leidt tot een een grotere klanttevredenheid. De financiële winst? Die volgt vanzelf.