Wie zinvol werk doet, heeft meer werkplezier. En dat helpt je om de juiste medewerkers aan te trekken en te behouden. Mooi! Wat is een zinvolle baan? En hoe zorg je er als werkgever voor dat een job iets betekent? Wij geven je hier met veel plezier zinnige (ha!) tips mee.
Waarom doet zinvol werk ertoe?
Zinvol werk hoort bij 1 van de 3 ingrediënten van de werkpleziercocktail, namelijk ‘inhoud’. De andere onmisbare bestanddelen zijn ‘de balans tussen werk en privé’ en ‘groei’ (persoonlijke ontwikkeling). Je leest er alles over in onze Werkpleziergids.
Waarom zou je die werkpleziercocktail serveren aan je medewerkers? Wel, hij levert je meer motivatie, minder verzuim en minder uitstroom op. Voordelen die het verschil kunnen maken voor jouw bedrijf. Omdat ze ervoor zorgen dat je tegen een stootje kan, wat de toekomst ook brengt.
Wie heeft een zinvolle baan: dit zegt ons onderzoek
2 op de 3 werknemers die we bevraagd hebben, geven aan dat ze zinvol werk hebben. Top, want wie zijn werk zinvol vindt, haalt de hoogste scores voor werkplezier, motivatie en productiviteit.
Als twee derde van de werknemers hun werk zinvol vinden, blijft er nog een derde over die de zin van hun baan niet inzien. Best een groot probleem, want dat zijn vaak de mensen die gedemotiveerd raken en de werkuren aftellen. Bij arbeiders is de groep die zijn werk minder zinvol vindt (41%) ook duidelijk groter dan bij bedienden (32%).
Zinnige tips voor werkgevers
Vermijden dat medewerkers mentaal afhaken of voor een in hun ogen wél zinvolle baan bij een ander bedrijf gaan? Zingeving is een sterke vorm van motivatie die je kan beïnvloeden, zoals motivatie-expert Hermina Van Coillie in dit artikel aangeeft. Met andere woorden: je kan je mensen helpen om de zingeving in een job duidelijk(er) te maken.
En no worries, je hoeft niet het Rode Kruis of Greenpeace te zijn om mensen zinvol werk te bieden. Zoek samen met hen uit waar de meerwaarde van hun job ligt. Dat werkt motiverender dan een minder waardevolle baan in een bedrijf dat zich inzet voor een ronkend maatschappelijk doel. Denk aan de stagiaire bij Greenpeace die alleen maar koffie mag brengen.
1. Toon aan dat de job betekenis heeft
‘Waarom is je job belangrijk?’ Praat erover met je medewerkers. Sterker nog: neem het al op in het sollicitatiegesprek en de onboarding.
Leg uit: in deze job kan je iets betekenen. Voor jezelf, voor ons als bedrijf of zelfs breder dan dat, voor de maatschappij. Laat je mensen zien hoe hun job bijdraagt aan het grotere geheel.
Zonder het werk van de schoonmaker geen aangename werkplek of blinkend huis en quality time voor een gezin. De slogan van Tempo-Team @Home is niet voor niets ‘Goed doen, voelt goed’. Een ander voorbeeld? Een orderpicker zorgt er mee voor dat de juiste goederen bij de juiste klanten terechtkomen en hen een goed gevoel geven.
Een idee: breng je medewerkers in contact met de mensen voor wie hun job echt iets betekent. Laat ze zien voor wie ze doen wat ze doen. Een kantoorteam dat een briefje met een compliment achterlaat voor de schoonmaakploeg? Het werkplezier schiet de hoogte in!
2. Maak de taken of jobinhoud zinvol(ler)
- Weg met zinloze regels en procedures: werkplezier verknallen? Dat doe je door op zich zinvol werk te begraven onder 1001 nutteloze regeltjes. Of door het langs talloze hiërarchische niveaus te loodsen. Afschaffen die boel!
- Zeg ja tegen jobcrafting: spoor je medewerkers aan om nieuwe taken op te nemen of taken anders in te vullen. Zelf weten ze meestal best welke aanpassingen de job net iets meer betekenis geven.
- Stimuleer samenwerken: fijne collega’s zijn sowieso goed voor het werkplezier. En samenwerken kan zingeving toevoegen aan een job (het grotere geheel, weet je nog).
- Geef je mensen een slash-kans: wij zijn ervan overtuigd: uit elke job valt werkplezier te halen. En ook zingeving. Maar misschien hebben je medewerkers toch dat tikkeltje extra nodig. Een bijkomende rol, bijvoorbeeld. Zo kan een verkoper meewerken aan een HR-project. Of vervult een productiemedewerker met glans een rol als diversiteitsambassadeur. Van zinvol gesproken!
Zinvol werk in de aanbieding, maar op zoek naar medewerkers?
Speel ons hieronder je vacature door. Wij gaan met veel plezier aan de slag voor jou!