Voor 1 op 2 werknemers is loon dé reden om (niet) voor een werkgever te kiezen. Dat blijkt uit ons RED Report. Je mensen goed betalen loont dus letterlijk in deze war for talent. Toch kijk je beter verder als je wilt inzetten op retentie. Jobtevredenheid en werkplezier zijn dan minstens even belangrijk.
'Moeder, waarom werken wij?’
Om het geld, in de eerste plaats. Waarom loon zo vaak over de (stiekeme) tongen rolt? Logisch: het salaris is voor werknemers het meest tastbare voordeel dat ze uit hun werk halen. Een gevoel van competentie, contact met de collega’s of voldoening over onze bijdrage aan de samenleving liggen gewoon minder voor de hand, al wegen ze wel door op de weegschaal van werkplezier.
Wat opvalt: hoewel de meeste werknemers tevreden zijn over hun inkomen, buist bijna 1 op 4 zijn loon. Algemeen geldt ook dat wie blij is met zijn of haar loon, meer geneigd is om te blijven. Wie daarentegen denkt elders méér te kunnen verdienen voor hetzelfde werk, kijkt sneller uit naar een andere job. Exact: je maakt dus maar beter werk van een goede verloning als je talentvolle medewerkers wil aantrekken én behouden.
Werknemers zijn vandaag gewoon meer bezig met hun loon en kritischer. En dat ligt volgens prof. Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-expert aan de KU Leuven, aan het leven dat almaar duurder wordt en de concurrentie tussen werknemers:
âWerknemers nu vergelijken zich meer met anderen en willen vooral het gevoel hebben dat hun loon rechtvaardig is vergeleken met dat van hun collega's en dat er een evenwicht is tussen het salaris en de prestaties en de verantwoordelijkheden die er tegenover staan.'
Verdeel en heers eerlijk: 3, 2, 1… actie!
Exact, dat lees je goed: het draait voor de meeste werknemers niet zozeer om hoeveel mensen verdienen. Evenredigheid speelt wél een belangrijke rol: een correct loon moet eerlijk en in overeenstemming met de geleverde inspanningen zijn. Ook key: transparantie. Hoe de beslissing over wie hoeveel verdient genomen wordt dus. Zorg er dan ook voor dat beslissingen over loon en extralegale voordelen fair verlopen én communiceer er duidelijk over.
Met deze 3 concrete tips krijg je je loonbeleid als HR-manager of KMO-leider alvast meer op punt:
1. Beloon niet alleen met geld
Andere vormen van waardering zijn net zo belangrijk. Geef medewerkers die uitblinken bijvoorbeeld meer autonomie om hun eigen takenpakket vorm te geven, of ruimere opleidingsmogelijkheden.
2. Zet in op transparantie
Maak een topprioriteit van een heldere communicatie en transparantie over de manier van verlonen binnen je organisatie. Niets zo demotiverend als het gevoel dat sommige collega’s ten onrechte beter beloond worden.
3. Houd de vinger aan de pols
Flexibele verloning op maat van de individuele werknemer is vandaag de norm. Ga geregeld na of de medewerkers wel tevreden zijn over de extralegale voordelen die de organisatie aanbiedt, of geef hen inbreng in de samenstelling van hun loonpakket.
Checklist - Wat werknemers willen:
- Eindejaarspremie
- Maaltijd- en ecocheques,
- Hospitalisatieverzekering
- Individueel pensioenplan
- Extra opleidingen
Met andere woorden: verdeel en heers je eerlijk, dan zal verloning niet snel een dealbreaker zijn voor je medewerkers. Bovendien verdien je zo hun oprechte loyaliteit en betrokkenheid.
Loon: de belangrijkste bijzaak
Het lijdt geen twijfel: loon ís belangrijk – zeker de transparantie en evenredigheid ervan. Toch kijkt wie wil inzetten op retentie beter verder.
Want vandaag telt werkzekerheid even hard mee, net zoals een goeie balans tussen werk en privé. Maar het is vooral de jobinhoud die het échte werkplezier van je mensen bepaalt. Voor jobtimisten, werknemers die we graag verwelkomen én behouden, is die uitdagend en gevarieerd genoeg. Ook autonomie staat hoog op hun verlanglijstje, net zoals feedback en waardering.
Zit het goed op dat vlak, dan scoren werknemers niet alleen hoger op werkplezier, ook op engagement, prestaties, extra rolgedrag en loyaliteit. En bovendien lager op absenteïsme. Als een jobtimist de lotto wint, zou hij gewoon hetzelfde werk willen blijven doen. En dat hoop jij uiteraard toch ook als werkgever?!
Waak er dus over dat je je mensen motiveert met de inhoud van hun takenpakket. Zo doen ze hun werk met plezier en hechten ze in verhouding minder belang aan verloning. Het wordt (de belangrijkste) bijzaak in plaats van hoofdzaak, zeg maar. En sowieso geldt: inzetten op het werkplezier en de jobtevredenheid loont dubbel, voor jou én je medewerkers!