Hoe pak je pesten op het werk aan − nu en als we straks weer meer naar kantoor gaan? Wij geven een praktische checklist voor HR mee
Bijna 1 op de 5 werknemers werd in 2020 gepest Dat blijkt uit ons RED Report 2021. En dat heeft (grote) gevolgen voor je medewerkers en je organisatie.
Hoe kom je pesten op jouw werkvloer op het spoor? En wat kan je eraan doen, vooral om het te voorkomen? Pesten op het werk aanpakken, doe je met de hele organisatie. Maar HR is heel goed geplaatst om het voortouw te nemen.
Door mee te bouwen aan een beleid en een open, positieve cultuur. Door leidinggevenden en teams met opleidingen, ideeën en concrete tools te inspireren en te begeleiden. En − laten we daarmee van start gaan − door de juiste vragen te laten leven binnen het bedrijf.
Dat kan met deze checklist.
1. Weten we hoe ons bedrijf ervoor staat?
De risicofactoren voor pesten op het werk in kaart brengen? De nieuwe online screeningtool COBHRA (COmbat Bullying & Harassment Risk Assesment) van het WOS (KULeuven) kan je daar in de toekomst bij helpen.
- wetenschappelijk onderbouwde, wettelijk conforme risicoanalyse
- gebaseerd op de 5 A’s: arbeidsinhoud, arbeidsrelaties, arbeidsomstandigheden, arbeidsorganisatie en arbeidsvoorwaarden
- online vragenlijst voor medewerker, met ook vragen over corona (bijvoorbeeld over crisiscommunicatie, telewerk, teamwerking, werkdruk, maatregelen tegen besmetting)
- directe visuele feedback voor de werkgever: dit zijn de risicofactoren en de risicogroepen
- status (april 2021): 2e pilootfase, 51 entiteiten van bedrijven nemen deel
2. Geven we welzijn een belangrijke plek binnen onze waarden?
Werk mee een duidelijk welzijnsbeleid uit en laat dat naar de verschillende lagen van je organisatie doorsijpelen.
Chahida Azzarouali, onderzoekster WOS (KU Leuven): ‘In organisaties die veel waarde hechten aan welzijn zien we dat het veel gemakkelijker is om pesten aan te kaarten en dat er ook effectief oplossingen komen.’
En nu vooral: in woelige tijden is het sowieso een goed plan om je bedrijfscultuur en waarden nog scherper te stellen. Communiceer je waarden regelmatig in heel je organisatie.
3. Zijn onze leidinggevenden mee?
Inderdaad, het is al vaak gezegd en geschreven, maar de houding van leidinggevenden bepaalt echt wel of pesten ‘pakt’ en escaleert.
Houd bij de werving en selectie al rekening met hoe leidinggevenden op menselijk vlak functioneren. En leid hen op. Hoe ga je met pesterijen om? Waar kaart je ze aan?
En nu vooral: hoe geef je leiding op afstand? En hoe blijft je team hecht in tijden van digitale communicatie? Met een ‘Remote Leadership’-programma helpen we bij Tempo-Team onze managers om hun teams te begeleiden.
4. Hebben we teamnormen afgesproken?
Laat teamleden zelf afspraken maken en een gedragscode vastleggen: zo gaan wij met elkaar om en pesten kan niet in ons team.
En nu vooral: Stimuleer teams om te praten over warm en prettig met elkaar omgaan in tijden van afstand houden. Geef mensen ook digitaal de ruimte om te vertellen hoe het nu met hen gaat, thuis of op het vlak van werk. Het begrip voor elkaar zal alleen maar groter worden.
Chahida Azzarouali: ‘Is er in teams heel veel aandacht voor beleefdheid en hoffelijkheid? Dan steken pesterijen minder snel de kop op
5. Creëren we voldoende connectie?
Inspireer leidinggevenden om naast werkoverleg ook funmomenten te organiseren. Want iets leuks samen doen, smeedt een band.
Werk als HR ook op organisatieniveau aan verbinding. Wij deden dat met onze KoTT-Radio. Een overweldigend succes!
En nu vooral: Coronaproof teambuilding laten werken? Ja, dat kan! Hier zijn leuke ideeën die je kunnen inspireren. Games zijn trouwens tegenwoordig heel hot. Voor het plezier of om samen wat te leren. Een deel van het team kan ze thuis spelen, terwijl anderen op kantoor meedoen.
6. Drijft digitale communicatie onze teams niet uit elkaar?
Nu velen van ons na de pandemie afwisselend thuis en op kantoor zullen werken, is digitaal communiceren een blijver.
Om conflicten en pesten te voorkomen, maken teams ook daarover best afspraken. Wat communiceren we digitaal? Hoe doen we dat, bijv. tijdens videovergaderen? Wanneer kiezen we ervoor elkaar op te bellen, even een video call op te zetten of elkaar op kantoor te ontmoeten?
Ook: wanneer mogen we onbereikbaar zijn (volledig of alleen telefonisch bereikbaar)? Een belangrijke afspraak om te kunnen recupereren nu werk en privé door telewerken in elkaar kunnen overlopen.
En nu vooral: leg uit dat feedback digitaal soms te kort door de bocht overkomt. Belangrijk dus om de juiste, positieve toon te vinden.
Adviseer om collega’s even op te bellen om één en ander te duiden. En om − ook digitaal − op tijd en stond een compliment te geven. Doet altijd wonderen!
7. Kent iedereen onze procedures en hebben we melden makkelijk gemaakt?
Bij wie kan een medewerker terecht als het toch fout loopt? Zorg ervoor dat de procedures voor iedereen duidelijk zijn, net als de contactgegevens van de vertrouwenspersoon of de externe preventieadviseur.