zen_attitude
zen_attitude

Ja, thuiswerken heeft veel voordelen. Maar er zijn ook risico’s aan verbonden. Zo kan het aan ons werkplezier knabbelen. Daarom delen we 5 extra tips voor meer plezier-momentjes in het thuiswerkkantoor. Bezorg jij ze aan je medewerkers?

Thuiswerken kwam door de coronacrisis in een stroomversnelling terecht. Een goede zaak, want uit ons onderzoek in samenwerking met prof. Anja van den Broeck (KU Leuven) blijkt dat minder tijd in de file goed is voor het mentale welzijn van je medewerkers. En het helpt hen aan boord te houden. De meeste werknemers willen thuiswerken om pendeltijd te beperken. Maar er is ook een keerzijde. Thuiswerken kan ons welzijn en werkplezier onder druk zetten. Zeker als we het vaak doen.

Wat knaagt aan ons thuiswerkplezier? 

Live interactie met onze collega’s maakt ons blij. Voor medewerkers die daar vooral hun werkplezier uit halen, is het extra lastig wanneer dat contact wegvalt. We kunnen wel videovergaderen. Maar te veel meetings - zeker met een scherm tussen - vindt niemand fijn. Hier geven we HR-tips tegen Zoom-vermoeidheid mee.

Uit balans

Altijd datzelfde decor. Altijd diezelfde huisgenoten (of zelfs geen). Weinig impulsen. Dat kan aan je energie vreten. Het is dan ook belangrijk voor je thuiswerkers om bewust met hun energie om te gaan en om motivatie en uitdaging bij te tanken als dat nodig is.

Als het evenwicht tussen werk en privé goed zit, werken we met meer plezier. Door thuiswerk kan dat uit balans geraken. Want soms wordt de scheidingslijn tussen werk en privé wel héél vloeiend.

5 HR-tips voor méér thuiswerkplezier

We deelden met HR al deze handige checklist die thuiswerkers een uitstekende houvast geeft om met plezier en voldoening te werken. Tijd om nog een tandje bij te steken! Zeker nu thuiswerken sinds corona gewoon deel geworden is van het Nieuwe Werken.

Dus geven we je 5 extra HR-tips mee om het thuiswerkplezier van je mensen op te krikken. Die focussen niet op de zithouding of de afstand tot het beeldscherm. Ze gaan over plezier-momentjes die het brein en welzijn van je thuiswerkers stimuleren.

  • Schrijf op het einde van je werkdag op een post-it wat je werkplezier bezorgde: een uitdagende opdracht die je succesvol afrondde, een inspirerende videocall, een compliment van een collega, een fijn telefoongesprek met een klant, ...Maakt het je blij? Schrijf het op en plak die post-its op de muur! Of plak een digitale post-it op Google Jamboard. Zo zie je ook meteen hoeveel plezier er in je thuiswerkweek zit.
  • Een virtuele ‘boekhoud-babbel’ of een ‘klap voor de commerciële kanjers’? Inplannen maar! Een kwartiertje per dag of een halfuurtje per week waarin je over alles behalve het werk babbelt. Een uitstekend alternatief voor dat praatje aan de koffiemachine, toch? 
  • Er is een tool die je niks kost en die je altijd bij de hand hebt. Om tot rust te komen en er met meer energie en focus weer tegenaan te gaan. Dat is je ademhaling. Probeer ‘ns: ga rustig zitten en adem diep in langs je neus. Laat je borstkas opzwellen en hou je adem 4 tellen vast. Adem daarna langs je neus weer uit. Voel hoe de stress uit je lichaam stroomt! Nog eenvoudiger: concentreer je 1 minuut op je ademhaling zonder er iets aan te veranderen. Voor je het weet ben je in het moment aan het mediteren. En dat kan je overal doen: achter je thuiswerkbureau, maar ook straks op kantoor of in de drukke supermarkt.
  • Ja, buitenkomen en bewegen zijn belangrijk. Maar daar hebben we het niet over. Wel hierover: zorg ervoor dat je blijft bijleren, want persoonlijke ontwikkeling is een grote motor van werkplezier. En daarvoor moet je uit je kot komen (figuurlijk dan). Ook tijdens een thuiswerkdag kan je dingen opsteken van je collega’s of van je leidinggevende. Blijf dus vragen stellen en feedback vergaren. Scherp je vaardigheden en kennis aan door een taak te doen die nét iets buiten je comfortzone ligt. Neem een nieuwe rol op of werk mee aan een project over de afdelingsgrenzen heen. Wedden dat je thuiswerkdag allesbehalve eentonig wordt?
  • Deel je thuiswerkdag in zoals dat voor jou, je collega’s en je werkgever het best werkt. Van 9 tot 5 of van 8 tot 4? Of kies je voor fluency en haal je de kinderen graag van school om ‘s avonds je laptop nog even open te klappen? Maak hier duidelijke afspraken over met je werkgever.

Denk eraan: laat het werk wel op tijd op het werk (ook wanneer je bureau in je woonkamer staat). Recupereren tegen de volgende werkdag is ook belangrijk.