Wat helpt om rekrutering en retentie een duw in de rug te geven? Een sterk verhaal over je bedrijf vertellen. Dat trekt talent aan en maakt je mensen trots om bij jou te werken. Maarten Van Dromme ondersteunt bedrijven om storytelling slim in te zetten. Volgens hem is het vooral een kwestie van durven en doen. En daar veel (werk)plezier aan beleven natuurlijk!
Rekrutering en retentie: verdwijn niet in de ruis
De grootste rem op de groei van bedrijven? Dat is volgens Maarten Van Dromme (Employer Branding Strateeg) niet op tijd de juiste mensen vinden en laten instromen. Wij voegen daar graag aan toe: medewerkers die (te) snel weer uitstromen omdat ze zich niet verbonden voelen met je bedrijf.
Rekrutering en retentie sterker maken? Maarten is ervan overtuigd: je hoeft geen grote werkgever als Colruyt of Albert Heijn te zijn om dat succesvol te doen. Met een beetje durf kan je als kmo van je beperkingen, zoals een kleiner budget en minder medewerkers, juist je kracht maken. Je moet wel bereid zijn om af te wijken van de platgetreden paden.
Denk verder dan de ‘Wij werven aan-formule’ op LinkedIn. Dat is geen storytelling en verdwijnt in de ruis. Je kan zoveel meer doen.
Hoe pak je storytelling met het oog op rekrutering en retentie aan? Maarten geeft je tips om zelf mee aan de slag te gaan.
Tip 1: zoek invalshoeken die blijven plakken
‘Wat is interessant om over je bedrijf te vertellen? Denk daarover na en hou rekening met wat je doelgroep wil lezen, horen of zien.
Zoek je medewerkers die zich thuis voelen in een familiebedrijf? Speel dan je ontstaansverhaal uit. Welke hindernissen moest je overwinnen? Hoe ben je telkens weer rechtgeveerd? Welke waarden bleven over de generaties heen belangrijk?
Wil je productdesigners aantrekken? Doe zoals Loop Earplugs en laat een van je productdesigners in een korte video iets vertellen over de goed doordachte miniverpakking die in de brievenbus past. Wedden dat de interesse gewekt is?
De ogen van technische mensen doen blinken? Laat je monteurs of operatoren uitleg geven over de indrukwekkende installaties waaraan kandidaten bij jou kunnen werken.
Toon hoe trots je ingenieurs zijn op de brug die zij mee gebouwd hebben. Of gooi het over een menselijke boeg en zoom in op wat hun job voor de maatschappij betekent.
Wat ook goed werkt: medewerker en klant samenbrengen. Een teamleader bij een verzekeringsbedrijf speelde ons het verhaal door van een customer representative die de extra mile ging voor een klant met een kankerdiagnose. Wij filmden die twee op een bankje in het park. Dat was veruit de mooiste en meest ontroerende testimonialvideo die ik ooit gemaakt heb.
Je hoeft mensen zelfs niet fysiek bij elkaar te brengen. Krijg je goede reviews, bijvoorbeeld over snelle leveringen? Maak een korte video van een logistieke medewerker die reageert en iets vertelt over je efficiënte logistieke proces en zijn/haar rol hierin. Op YouTube zie je constant ‘reaction video’s’. Werkt keigoed.
Je merkt het: dit zijn geen commerciële verhalen. Ze draaien vooral om emotie.
Tip 2: maak het jezelf makkelijk
‘Denk je nu: waar ga ik die verhalen halen? Trust me: ze liggen voor het oprapen.’
Wat zijn je sterktes? Speel ze uit. En schakel je medewerkers in om heel laagdrempelige verhalen te sprokkelen. Die zeggen zoveel meer dan een Wij werven aan-vacature.
Hoe je dat doet? Liefst niet te omslachtig, zoals via een enquête. Een leeg tekstveld om in te vullen, kan een verlammend effect hebben.
Je kan op twee manieren te werk gaan:
- Stuur een vliegende reporter op pad
Die ‘breekt binnen’ in werksituaties en stelt vragen uit een soort van verwondering. Dat levert spontane verhalen op. Basisvereiste: nieuwsgierig zijn en de context kennen. - Zet digitale tools in
Online vind je tools, zoals VideoAsk, waarmee je snel en makkelijk een flow opzet met filmpjes van 20 seconden. Daarin leg je uit dat je op zoek bent naar coole verhalen vanop de werkvloer. Aan het einde van de flow kunnen je mensen hun verhaal meegeven in een video- of audioboodschap, een sms of een bericht via WhatsApp. Allemaal vanop hun smartphone. Die flow kan je ook als een button op je intranet zetten.’
Tip 3: niet overdenken, gewoon doen 👊
‘Ik merk dat bedrijven de dingen vaak overanalyseren en in een kramp schieten omdat ze naar de grote kleppers kijken. Mijn advies: niet te veel nadenken, gewoon durven.’
Het belangrijkste is dat je consistent met toffe verhalen naar buiten komt.
‘En dat hoeft niet moeilijk te zijn. Vertrek van een masterversie, een brondocument, van je verhaal. Dat kan een testimonial zijn. En vraag je af welke afgeleiden je wil maken: een story op Instagram, TikTok-reels (ja hoor!), een carrousel op LinkedIn,... Zo’n testimonial is een kneedbaar format en kan 1001 vormen aannemen.
Nog een belangrijke tip: kies kanalen waar de concurrentie nog niet op zit. TikTok om oudere arbeiders te bereiken? Dóen, want je wil niet weten hoeveel uren die op TikTok doorbrengen om naar filmpjes van voetbal of koersfietsen te kijken. Discord is dan weer een online platform voor communities waarop vooral gamers te vinden zijn, maar ook muziekliefhebbers, studenten, vrienden en sporters.’
Kies je voor minder gebruikelijke kanalen, dan heb je een voorsprong op de concurrentie. Tegen dat zij TikTok en Discord ontdekken, ben jij al een pro op deze kanalen.
'Storytelling integreren in je rekruteringscommunicatie? Begin klein, met bijvoorbeeld een ministory op Instagram, en bouw het op. De eerste keren is het misschien nog niet top, maar tegen de derde of vierde story heb je het al veel beter onder de knie.
Trouwens: dat je geen grote klepper bent, speelt in je voordeel. Je moet niet langs tien beslissingsniveaus passeren en kan snel dingen opzetten en publishen. Gewoon gaan, dus!’
Storytelling en rekrutering, een winner! En retentie?
Met straffe verhalen over werken in jouw bedrijf versterk je ook retentie. Logisch, want je medewerkers zijn trots om deel uit te maken van je verhaal. Zeker wanneer je hen erbij betrekt. De kans is groot dat zij als echte ambassadeurs je verhalen enthousiast delen.
Hulp nodig bij rekrutering? Wij duiken in je verhaal!
Een nieuwe kracht aan boord halen? Tijdelijk of vast? Wij verdiepen ons in wie je nodig hebt en wat die kandidaat bij jou gaat doen. Speel ons hieronder je vacature door en wij maken er werk van.