Volume, flexibiliteit, duurzame tewerkstelling. Luk Gilles, onze Implementation Manager Inhouse Services, leidt u rond in hoe inhouse optimaal werkt voor uw onderneming.
Wat houdt inhouse precies in?
Klanten die op dag- en weekbasis grote afnemers zijn van uitzendarbeid, flexibele tewerkstelling en tijdelijke contracten willen iemand van het uitzendbureau aan boord hebben om dat grote volume aan uitzendkrachten van a tot z te managen.
Een inhouse consultant neemt binnen het bedrijf heel veel taken van HR over − zoals rekrutering en selectie, onthaal en begeleiding − en kent het bedrijf door en door. Een inhouse is letterlijk het verlengstuk van de HR-dienst van een bedrijf. Er is een zeer grote betrokkenheid.
Als inhouse zijn we het verlengstuk van uw HR-dienst. Dus zijn we zeer betrokken
In welke sectoren zijn de inhouse-klanten van Tempo-Team actief?
Wij hebben veel klanten in de logistieke sector, in de fast moving consumer goods, de voeding en de horeca - denk vooral aan de luchthaven. Voor hen gaan wij onder meer op zoek naar orderpickers, magazijniers, inpakkers, productiearbeiders en horecamedewerkers.
Wat zijn de uitdagingen van die klanten?
Ze zoeken heel veel mensen met hetzelfde profiel. Niet evident omdat die profielen de laatste jaren schaars zijn op de arbeidsmarkt. We vissen allemaal in dezelfde vijver en dan is het zaak om creatief te zijn en heel actief op zoek te gaan naar die gegeerde profielen.
Voor sommige klanten komt het erop aan de dagplanning zo flexibel mogelijk met uitzendkrachten in te vullen. Dan heb je als inhouse een grote pool van direct inzetbare mensen nodig. Andere klanten streven naar duurzame tewerkstelling. In dat geval speelt de rotatiegraad een belangrijke rol. Heel wat klanten situeren zich ergens tussen die twee uitersten.
Hoe help jij als Implementation Manager om aan de uitdagingen van je klanten tegemoet te komen?
Het Implementation Team staat tussen Sales en Operations, dicht bij de klant. Van bij het begin maken we een inschatting van wat van ons wordt verwacht. Daarop baseren we onze aanpak. Wij bepalen ook welke tools we gaan inzetten om op lange termijn te meten of we de doelstellingen wel bereiken.
Zo kunnen we meten in hoeverre er vermijdbare uitstroom van uitzendkrachten is. Elk uitzendbureau kan interimkrachten inzetten, maar misschien haken ze snel af. Dan zadel je de klant op met kosten voor onder meer onthaal en opleiding en productieverlies bij de opstart.
Op vaste tijdstippen koppelen we die cijfers terug naar de klant. Op die manier kunnen we conclusies trekken, samen met de klant actie ondernemen en zien of die acties impact hebben. Permanent bijsturen, dat is de bedoeling.
Op vaste tijdstippen koppelen we cijfers over onder meer uitstroom naar de klant terug. Permanent bijsturen, dat is de bedoeling
Winnen cijfers en analyse aan belang in de HR-dienstverlening?
Op de keper beschouwd matchen wij bij Tempo-Team uitzendkrachten en bedrijven. Maar wat we doen, gaat verder dan mensen aanbrengen.
Wij brengen ook in kaart hoe efficiënt we uitzendkrachten inzetten en beheren. Meer en meer verwachten klanten van ons dat we aantonen hoe kostenbesparend we werken, zeker als aankoop mee betrokken is in het onderhandelingsproces. Tewerkstelling is dan ook een een grote kost. Alles kwantificeerbaar maken, is daarom een belangrijke tendens in HR.
Om dienstverlening kwantificeerbaar te maken, heb je tools nodig.
10 jaar geleden introduceerden wij bij Tempo-Team al de Fleximum-analyse waarin we onze eigen KPI’s berekenden en die aan de klant terugkoppelden. Om alle aspecten van onze dienstverlening aantoonbaar te maken, kan daarin nog veel dieper en verder gegaan worden. Intern ontwikkelen we volop tools om dat aantoonbare te automatiseren. Ik ben ervan overtuigd: daardoor verhoogt de efficiëntie bij Tempo-Team en bij onze klanten. En het is ook gewoon Tempo-Team: kritisch naar de dingen kijken en daarover eerlijk en open communiceren.
Appreciëren klanten die aanpak?
De inzichten die we klanten geven, brengen vaak een aha-erlebnis met zich mee. Veel klanten zijn ons er dankbaar voor. Ze zeggen dat ze na zo’n analyse veel over zichzelf geleerd hebben. Of we slagen in onze verbeteracties hangt natuurlijk ook van de klant af. Wij moeten matchen met wat onze klanten ons geven: verloning, werkomstandigheden, uren…
Door een kleine aanpassing kan het aanbod van de klant interessanter worden. Met een goede instroom als resultaat. Uiteindelijk moeten we het samen doen, Tempo-Team en klant, want we streven dezelfde doelstellingen na.
Veel klanten zeggen dat ze na een analyse veel over zichzelf geleerd hebben