Dichtbij en pragmatisch: zo maken we voor u met Tempo-Team het verschil, zegt Eddy Annys, onze Managing Director.
Hoelang werkt u al in HR?
Ik ben 29 jaar actief in de sector. Bij Randstad heb ik verschillende functies opgenomen. Ik ben begonnen als consultant, leidde een eigen kantoor en ben dan verder doorgegroeid. Daarna was ik onder andere directeur van België voor inhouse, startte ik dienstencheques mee op en ging ik aan de slag bij marketing. Vier jaar geleden werd ik verantwoordelijk voor uitzendarbeid in Vlaanderen, een jaar later voor het hele land en nu ben ik dus Managing Director van Tempo-Team.
Maar in al die jaren is de basis van ons vak altijd dezelfde gebleven: bedrijven zoeken goede mensen en mensen zoeken een goede job. Daarbij kunnen wij natuurlijk helpen.
De juiste mensen vinden, is dat moeilijker geworden?
Dat is altijd met ups en downs gegaan. De ene keer gaat het economisch goed, kunnen we mensen vlot plaatsen en ontstaat er na een tijd schaarste. De andere keer krijgen we te maken met een crisis, zoals in 2007 en 2008. Dat betekent: te veel mensen en te weinig aanbod vanuit de arbeidsmarkt om ze te plaatsen.
Nu zie ik één fundamenteel verschil. De vorige keren dat we met een tekort kampten, was dat steeds verbonden aan de schommelingen in de conjunctuur. Nu speelt ook de demografie mee. We hebben − kort door de bocht − te weinig jongeren die intreden op de arbeidsmarkt en te veel mensen die de arbeidsmarkt verlaten door hun leeftijd. De komende 10 jaar zal die schaarste dus niet verdwijnen.
Hoe gaat de uitzendsector daarmee om?
In momenten van schaarste moeten wij mensen gaan zoeken waar ze nog te vinden zijn − dat kan bij ons zijn of in het buitenland. Er is daarnaast nog een bepaalde arbeidsreserve in België van mensen die vormbaar zijn − die je kunt opleiden. Aan ons om in die reserve kandidaten te vinden die we kunnen klaarmaken voor de arbeidsmarkt.
Bij schaarste is het aan ons om kandidaten te vinden die we  kunnen klaarmaken voor de arbeidsmarkt
U staat nu aan het roer bij Tempo-Team. Wat spreekt u aan in onze aanpak?
Wij zijn heel pragmatisch en staan dicht bij, bij uitzendkrachten en bij bedrijven. Onze kracht is dat wij hen gewoon heel goed kennen. Daardoor kunnen wij vlot de juiste kandidaten op de juiste plekken krijgen.
Onze kracht is dat wij onze bedrijven gewoon heel goed kennen
Kunt u ‘dichtbij’ nog concreter maken?
Je mag het in ons geval letterlijk nemen: onze kantoren zijn regionaal verspreid over het hele land. Wij kruipen echt in het economische netwerk van de regio’s of gemeenten waar we aanwezig zijn.
Zo begrijpen we heel goed de behoeften van lokale werkgevers en slagen we erin die in te vullen.Wat ook helpt om dichtbij te zijn, is dat onze kantoren niet zo groot zijn en dat we tijd maken voor diegenen die op zoek zijn naar werk..
Wij kruipen echt in het economisch netwerk van de regioâs waarin onze klanten aanwezig zijn
Hoe pragmatisch maakt dat Tempo-Team?
We doen wat we zeggen, recht voor de raap. Binnen de grote Randstad Group kunnen we bij Tempo-Team een beroep doen op de knowhow van mensen die echt top zijn in hun vak − juristen, arbeidsmarktspecialisten, veiligheidsmensen, marketeers…
Wat wij doen, is die kennis direct en concreet toepassen. Dat vinden we belangrijker dan dingen uit te leggen. Hoe wij met GDPR (General Data Protection Regulation) omgaan, is daar een goed voorbeeld van. De verstrengde privacywetgeving komt er in mei aan, maar wij hebben onze klanten daarover al geïnformeerd. Zo zijn ze voorbereid.
Dat pragmatische, maakt dat het verschil om voor Tempo-Team te kiezen?
Wij houden het graag eenvoudig en onze klanten appreciëren dat. Onze consultants doen wat de bedrijven hen vragen − een vacature invullen − en ze proberen om dat heel goed te doen. Heel graag ook.
Fijn dus dat we daarover van onze klanten bevestiging krijgen. Ik heb net heel wat klantenbezoeken achter de rug en ze zeggen mij: ‘Het team waarmee wij samenwerken, is leuk en helpt ons door een antwoord te vinden op onze vragen.’ Die eenvoud, daar komt het allemaal op neer.
Onze consultants doen wat bedrijven vragen en willen dat heel goed en graag doen
Hoe past technologie in dit menselijke verhaal?
Mensen die met mensen werken, dat blijft de kern van wat wij doen. Wij gaan ervan uit dat de consultant het sluitstuk tussen bedrijven en kandidaten blijft. Technologie moet onze consultant helpen om zo makkelijk en efficiënt mogelijk te matchen en de nadruk te leggen op het persoonlijke contact. Zo zetten wij tools in die ons toelaten om sneller de juiste profielen te zoeken op de arbeidsmarkt. De tijd die daardoor vrijkomt, kan de consultant in een test, interview of voorstelling investeren.
Als voormalig hoogspringer ziet u vast een parallel met de atletiekwereld, nee?
Ja, bij hoogspringen wil je altijd ‘één centimeter hoger’. En ook onze consultants gaan voor ‘eentje meer’, een persoon meer aan het werk.
Voor alle duidelijkheid: het contract voor de sponsoring van het Belgische atletiek was al getekend vóór ik Managing Director werd. Maar het blijft een mooie parallel waarmee we onze boodschap versterken. Zoals we het zelf zeggen hier: ‘Samen. Graag. Doen’