“We zijn tevreden over je prestaties, maar…” Schieten jouw stekels ook spontaan omhoog bij die ‘maar’? Kalmeer dan even: feedback is geen persoonlijke aanval. Integendeel: het is een kans om bij te leren.
Natuurlijk steekt het eventjes. Je hebt je best gedaan om een huis spick & span te maken, en dan zegt de klant net voor je vertrekt: “Stof je de volgende keer ook de plinten af?” Of misschien spreekt je consultant je aan omdat er opmerkingen waren over je telefoongebruik op het werk? Laat dan de moed niet zakken. Iedereen heeft werk- of verbeterpuntjes. Een streepje opbouwende kritiek is niet hetzelfde als een slecht rapport!
Als poetshulp kom je bij veel verschillende klanten en terwijl de ene kickt op glanzende ruiten, vindt de andere blinkende badkamerkranen belangrijk. Jij kunt geen gedachten lezen en dus is het belangrijk dat de klant je heldere richtlijnen geeft. Door respectvolle feedback verbetert jullie werkrelatie. Probeer eventuele commentaar zo ontspannen mogelijk op te nemen. Dat lukt wel met deze tips!
1. Stel je open
Krijg je feedback? Begin dan met aandachtig te luisteren. Neem de informatie kalm in je op, ook wanneer je iets onverwachts hoort. Schiet niet meteen in de verdediging – laat je gesprekspartner uitpraten. Probeer goed te blijven luisteren, hoe moeilijk dat ook is. Bereid in je hoofd nog geen antwoord voor en laat de woorden niet beleefd maar afwezig over je heen komen. Alles begint met luisteren.
2. Vraag verduidelijking
Is de feedback die je kreeg niet helemaal duidelijk? Wat bedoelt de klant met ‘beter stofzuigen’ of ‘meer product gebruiken’? Vraag gerust om opheldering of concrete voorbeelden: “Hoeveel allesreiniger doe ik dan best in een emmer?” In deze fase reageer je eigenlijk nog niet; je gaat niet discussiëren of ontkennen. Je checkt vooral of je de boodschap goed hebt begrepen. Dat kun je doen door de feedback luidop te herhalen in eigen woorden en af te toetsen: “Vat ik het zo juist samen?”
3. Laat even bezinken
Respectvolle feedback bevat naast enkele schouderklopjes ook een paar werkpunten. Je krijgt waardering voor wat je goed doet en tips om in je job te groeien en nog wat beter te worden. Vergelijk de feedback die je krijgt dus eerlijk met je eigen aanvoelen en zelfkennis. Had je deze opmerkingen verwacht? Lijken ze terecht? Zie je het zitten om je gedrag wat bij te sturen? Wie of wat zou je daarbij kunnen helpen? Reageer niet al te gevoelsmatig maar bekijk het nuchter: “Hoe kan deze feedback nuttig zijn voor mijn toekomst?”
4. Aan de slag
Bedank de persoon die je feedback gaf. Je bent niet onzichtbaar: iemand nam de moeite om je tips te geven en iets bij te leren. Bespreek samen het nieuwe plan van aanpak. Wat kun je beloven, wat wil je proberen? Waar heb je het moeilijk mee? Maak afspraken op korte termijn en koppel snel genoeg terug. In het beste geval krijg je regelmatig en in een ongedwongen sfeer feedback. Zo kun je snel op de bal spelen en vlot bijsturen. Dat geeft jou én de klant een goed gevoel. En dat is toch de bedoeling?!