Veelgestelde vragen
-
Dienstencheques bestellen: wat zijn de voorwaarden?
Wilt u een beroep doen op een huishoudhulp via het dienstencheque-systeem? Neem contact op met het dichtstbijzijnde kantoor, we gaan dan op zoek naar een huishoudhulp voor u. Meer info over het systeem van dienstencheques? Bezoek de Pluxee-website van de regio waar je woont; alles wordt duidelijk uitgelegd:
-
Wanneer ben ik een privépersoon?
Ik woon in een appartementsgebouw. Mag ik mijn dienstencheques gebruiken om de gemeenschappelijke delen zoals de trap en kelder te laten poetsen?
- Nee: u mag de dienstencheques alleen gebruiken om uw eigen appartement te laten poetsen.
Ik ben eigenaar van een tweede verblijf. Mag ik mijn dienstencheques gebruiken om dat pand te laten poetsen?
- Ja: op voorwaarde dat het tweede verblijf in België is en het alleen wordt gebruikt voor privédoeleinden.
Mag ik met dienstencheques betalen om het professionele gedeelte van mijn huis te laten poetsen?
- Nee: u mag de dienstencheques alleen gebruiken voor het privégedeelte van uw woning. Het onderhoud van uw wachtkamer of spreekkamer mag u niet betalen met dienstencheques.
Ik verhuur een kamer of studio. Mag ik dienstencheques gebruiken om mijn eigendom te laten poetsen?
- Nee: alleen de huurder zelf mag zijn dienstencheques gebruiken om de kamer of studio te laten poetsen.
-
Welke taken zijn toegelaten voor mijn huishoudhulp?
Het takenpakket van een huishoudhulp met dienstencheques is welomschreven en bevat voornamelijk huishoudelijke activiteiten die binnen de privé levenssfeer plaatsvinden zoals:
- privé woning schoonmaken
- ramen wassen
- wassen en strijken
- klein naai- en verstelwerk uitvoeren
- maaltijden bereiden
Daarnaast mag de huishoudhulp u onder bepaalde voorwaarden helpen met de volgende activiteiten buitenshuis:
- kleine dagelijkse boodschappen voor het huishouden
- strijken en verstelwerk uitvoeren vanuit een strijkcentrale in uw buurt
- begeleid transport verzorgen van personen met een beperkte mobiliteit onder bepaalde voorwaarden
-
Welke taken zijn niet toegelaten voor mijn huishoudhulp?
Bij Tempo-Team @Home worden alleen huishoudelijke taken in het dienstenchequesysteem toegelaten. Hiermee bedoelen we schoonmaken, wassen, strijken, maaltijden bereiden en boodschappen doen. Met dienstencheques mag u niet betalen voor taken zoals:
- sanitaire werken uitvoeren
- aan elektrische installaties werken
- schilderen en behangen
- tuinieren
- kleine verbouwingswerken doen
- babysitten
- dieren opvangen tijdens uw afwezigheid
- bejaarden en zieken opvangen
-
Welke stappen moet ik ondernemen om een huishoudhulp via dienstencheques bij mij thuis te laten werken?
De eerste keer dat u een huishoudhulp met dienstencheques wilt inschakelen? Dan doet u dit:
1. Schrijf u in voor het systeem van dienstencheques bij Pluxee. Dat doet u via het online-formulier per regio:
2. Zoek een geschikte huishoudhulp bij Tempo-Team @Home.
Meld u daarvoor bij ons aan via dit formulier of bel ons op 0800 30 130. Wij zijn een erkende onderneming die de prestaties van een huishoudhulp met dienstencheques mag laten uitvoeren. Zodra wij de geschikte huishoudhulp hebben gevonden, bestelt u dienstencheques bij Pluxee om uw huishoudhulp te betalen.
-
Hoe vind ik een huishoudhulp via Tempo-Team @Home?
Neem contact op met het dichtstbijzijnd kantoor in uw buurt. U bespreekt dan samen met een Tempo-Team @Home consultant uw verwachtingen en de praktische zaken: welke dag(en) en uren, welke taken, …
-
Hoeveel kost een poetshulp met dienstencheques?
De overheid legt een deel bij zodat uw huishoudhulp een eerlijk loon volgens wettelijke barema’s ontvangt voor zijn/haar werk. Meer informatie rond de wetgeving per regio:
Handig om te weten: voor alle gewesten geldt dat gehuwde of wettelijk samenwonende partners allebei recht hebben op een belastingvermindering voor de dienstencheques die ze onder hun eigen naam aankopen. De maximumbedragen gelden per jaar en per persoon. Daarom is het dus belangrijk dat beide partners ieder hun eigen gebruikersnummer hebben bij Pluxee.
-
Hoeveel dienstencheques mag ik bestellen per jaar?
Voor de meeste recente informatie per regio verwijzen we je graag door:
-
Hoe lang zijn mijn dienstencheques geldig?
Voor de meeste recente informatie per regio verwijzen we je graag door:
-
Kan ik niet-gebruikte dienstencheques omruilen of terugbetaald krijgen?
Voor de meeste recente informatie per regio verwijzen we je graag door:
-
Hoe krijg ik mijn belastingvermindering?
Hou het fiscaal attest van Pluxee bij. Elk jaar (gewoonlijk in april of mei) ontvangt u van Pluxee een fiscaal attest voor de aankoop van uw dienstencheques tijdens het vorige kalenderjaar. Voeg dat fiscaal attest bij uw belastingaangifte.
-
Wat als mijn huishoudhulp brokken maakt?
U bent verzekerd voor materiële schade. Een ongelukje is altijd mogelijk, maar wees gerust: Tempo-Team @Home is verzekerd voor belangrijke materiële schade veroorzaakt door een huishoudhulp bij een particulier. Verwittig in geval van schade zo snel mogelijk uw contactpersoon bij Tempo-Team @Home.
Zit u onder het bedrag van de vrijstelling die door de verzekering van Tempo-Team @Home voorzien is? Dan komt de verzekering niet tussen. -
Wat gebeurt er als mijn poetshulp gewond raakt tijdens de werkuren?
Er is een ongevallenverzekering ingebouwd. Iedere huishoudhulp die werkt met dienstencheques via Tempo-Team @Home is verzekerd tegen arbeidsongevallen. Geraakt uw huishoudhulp toch gewond? Breng dan Tempo-Team @Home zo snel mogelijk op de hoogte.
Zo, nu weet u alles over dienstencheques.
Bent u er klaar voor?