Veelgestelde vragen over dienstencheques
Loop je verloren in al die schoonmaak vacatures? Werken als huishoudhulp met het systeem van dienstencheques via Tempo-Team @Home heeft tal van voordelen. Wij overlopen ze met jou.
Een zekere job
Als je als huishoudhulp met dienstencheques via Tempo-Team @Home werkt, staan wij in voor je aanwerving en we begeleiden je doorheen je carrière. Het verschil? Als erkende onderneming zijn wij thuis in werk en dat merk je. Je werkt in een duidelijke structuur, volgens een goed omschreven takenpakket en in een wettelijk kader waardoor je een vast loon en alle sociale voordelen als werknemer krijgt. Alles netjes geregeld! En zo hoort dat.
Kies mee je uren en je taken
Als huishoudhulp met dienstencheques bepaal je zelf hoe je job er komt uit te zien. Je bepaalt zelf hoeveel uren per week je wilt werken en welke taken je voorkeur genieten. Je werkt bij verschillende klanten thuis en leert zo nieuwe mensen kennen. Samen met je dienstencheques consultant stel je een werkschema op dat zo nauw mogelijk aansluit bij jouw wensen.
Je takenpakket is heel gevarieerd: bij de ene klant ga je vooral schoonmaken, bij de volgende zorg je ervoor dat meneer zijn hemden netjes gestreken zijn. Voor het bejaarde koppel om de hoek ga je boodschappen doen, het eten klaarmaken en neem je de afwas voor je rekening. Stuk voor stuk zullen je klanten je erg dankbaar zijn voor de huishoudelijke hulp die je biedt.
Meer weten?
Je vindt het antwoord hieronder.
Veelgestelde vragen
-
Kom ik in aanmerking voor een job als huishoudhulp in het systeem van dienstencheques?
Of het nu gaat om een vaste, voltijdse of deeltijdse baan, of als aanvulling op een andere activiteit als zelfstandige, je bent wettelijk helemaal in orde. Ga je aan de slag via dienstencheques? Dan biedt Tempo-Team @Home je een officieel statuut aan. Je bent dus wettelijk helemaal in orde en krijgt alle voordelen van een officieel loontrekkende.
Van zwart naar wit
Heb je tot nu toe in het zwart gewerkt, dan is dit de perfecte oplossing om je statuut in alle discretie te regulariseren. Ben je een buitenlandse werknemer en wil je een job als huishoudhulp in het systeem van dienstencheques? Dan moet je een verblijfsvergunning en een werkvergunning hebben.
-
Wat zijn mijn voordelen van werken via dienstencheques?
Daarom is bij Tempo-Team @Home alles netjes geregeld:
- Wettelijk, vast, zeker loon: je ontvangt een maandelijks loon volgens wettelijke barema’s.
- Correct en tijdig betaald: Tempo-Team @Home garandeert je een correcte, tijdige betaling.
- Bij je loon horen een 13de maand en vakantiegeld.
- Onkosten vergoed: je hebt recht op een kilometervergoeding voor je woon-werkverkeer.
- Verzekerd: je bent verzekerd tegen arbeidsongevallen.
- Sociale rechten: je hebt recht op jaarlijks verlof en in geval van werkonbekwaamheid kan je terugvallen op een ziekte- en invaliditeitsuitkering.
- Pensioen ingebouwd: alles is wettelijk in orde. Dus heb je straks recht op pensioen.
- Kies zelf je uren in je contract: je contract wordt opgesteld in functie van de uren die jou het best passen.
- Alles netjes geregeld voor jou: Tempo-Team @Home verzorgt alle administratie zodat jij je hierover geen zorgen hoeft te maken.
-
Hoeveel uren mag/moet ik werken?
Met een dienstenchequecontract werk je:
- Minimaal 10 uren per week en 3 uren na elkaar per dag.
- Maximaal 38 uren per week en 9 uren per dag.
Genoot je voor je job als huishoudhulp via dienstencheques van een uitkering van de RVA, een leefloon of sociale hulp van het OCMW? En wil je die rechten behouden? Dan werk je minstens 13 uren per week.
-
Wat is mijn loon als huishoudhulp met dienstencheques?
Word ik betaald in cheques?
Wees gerust: de dienstencheques die je van je klant krijgt voor elk uur dat je gewerkt hebt, zijn niet de uitbetaling zelf van je loon. Ze dienen wel als bewijs voor het aantal uren dat je werkte. Je loon wordt bepaald door het aantal uren dat je werkt en je uurloon is hoger dan de prijs op de dienstencheque. Je loon als huishoudhulp hangt af van je uren en je contract. Je loon is afhankelijk van het aantal uren dat in je contract is opgenomen. Hoewel jij zelf kunt bepalen hoeveel uren per week je wil werken, zegt de wet dat je als dienstencheque-werknemer een contract van minstens 10 uur per week moet hebben.
Geniet je naast je loon ook van een uitkering van de RVA, een leefloon of sociale hulp van het OCMW? Dan moet je contract minstens 13 uren tellen.
Hoeveel bedraagt je loon als huishoudhulp?
Als huishoudhulp met dienstencheques heb je recht op een loon. Dat is berekend volgens de wettelijke barema’s.
Extra vergoedingen
Werken als huishoudhulp met dienstencheques heeft ook nog andere financiële voordelen. Bovenop je loon heb je ook recht op een aantal extra vergoedingen zoals:
- Verplaatsingskosten: met eender welk voertuig en vanaf de eerste kilometer, zowel van bij je thuis naar je klant, als tussen twee klanten.
- Verplaatsingstijd: moet je naar twee verschillende klanten op één dag en bedraagt de afstand tussen beide meer dan 1 kilometer? Dan ontvang je ook een vergoeding voor je verplaatsingstijd.
- Eigen werkkledij: was en herstel je zelf je werkkledij? Dan ontvang je hiervoor een vergoeding.
-
Welke dagen mag/moet ik werken?
Je mag elke dag werken, van maandag tot en met zaterdag met een maximum van 5 dagen per week. Op zondagen en feestdagen moet je niet werken.
-
Mijn klant is niet thuis, doet de deur niet open of belt af.
Sta je voor een gesloten deur staat? Of heeft de klant op het laatste nippertje afgebeld? Breng Tempo-Team @Home dan onmiddellijk op de hoogte. Bel naar je vertrouwde consultant of naar 0800 30 130. Wij zorgen voor een oplossing en in de mate van het mogelijke voor een passende vervangopdracht. Misschien is er die dag wel een collega ziek geworden zodat je even kunt inspringen.
-
Komt de waarde van een dienstencheque overeen met wat ik zal verdienen?
Betaald volgens barema’s van de sector
Je loon wordt bepaald volgens officieel vastgelegde barema’s van de sector waaronder de activiteiten van huishoudhulp vallen. Je maandloon staat los van de aankoopwaarde van de dienstencheques en is op voorhand vastgelegd in je arbeidscontract.
Prijs dienstencheque is niet je loon
De prijs die de klant betaalt voor de aankoop van een dienstencheque heeft niets te maken met je loon. Het dienstenchequesysteem is een steunmaatregel van de overheid om de werkgelegenheid te verhogen en zwartwerk te bestrijden. De klant koopt dienstencheques aan een voordelige prijs. De staat legt een deel bij om je een volwaardig loon uit te betalen.
-
Help, mijn dienstencheques zijn verloren/gestolen
Breng ons op de hoogte
Geef dit onmiddellijk door aan bij Tempo-Team @Home. Wij doen de aangifte bij Pluxee. De betreffende dienstencheques worden onmiddellijk geblokkeerd.
Teruggevonden?
Vind je deze dienstencheques achteraf terug? Meld dit ook zo snel mogelijk. Je verneemt dan wat er verder moet gebeuren.
Verloren en ongebruikt
Als de dienstencheques door niemand anders zijn gebruikt en Pluxee heeft ze aan niemand terugbetaald, zal de overeenkomstige geldwaarde onder bepaalde voorwaarden teruggestort worden op de rekening van Tempo-Team @Home.
-
Wat moet ik doen als ik ziek ben?
Breng ons op de hoogte. Bel zo snel mogelijk naar Tempo-Team @Home, en zeker vóór het begin van je werk. Je consultant zal je klant verwittigen en eventueel proberen om een vervanger voor jou te regelen. Vergeet niet om binnen de 48 uur een medisch attest aan je werkgever, Tempo-Team @Home dus, en aan je ziekenfonds te bezorgen.
-
Krijg ik loon als ik ziek ben?
Aangezien je binnen het kader van de dienstencheques beschermd bent door de sociale zekerheid, geniet je van een vervangingsinkomen voor de niet-gepresteerde dagen/uren dat je werkonbekwaam bent door ziekte of een ongeval.
-
Mag ik vakantie nemen? Wat moet ik dan doen?
Natuurlijk kan je vakantie opnemen. Met je wettelijk werknemersstatuut in het dienstenchequesysteem, heb je recht op enkele weken vakantie. Wil je een vakantieperiode opnemen? Meld dit dan ruim op voorhand aan je Tempo-Team @Home consultant. Zo kan hij/zij voor jouw klanten tijdig een vervangende huishoudhulp voorzien tijdens je vakantieperiodes.
-
Ik heb per ongeluk een vaas gebroken, moet ik die nu zelf betalen?
Je bent verzekerd dankzij Tempo-Team @Home. Het kan iedereen weleens overkomen. Tijdens het poetsen breek je per ongeluk een vaas, tijdens de afwas laat je enkele borden vallen… Tempo-Team @Home heeft voor haar werknemers een verzekering afgesloten voor materiële ongevallen.
Hoeveel kost de schade? Onze verzekering komt echter pas tussen vanaf een bepaald bedrag, dat 'vrijstelling' heet. Voor ongevallen waarvan het schadebedrag lager is dan die vrijstelling, staan wij niet in voor de kosten. De klant wel. Jij moet hiervoor in elk geval niet betalen.
-
Hoe werkt dat systeem met dienstencheques?
Papieren dienstencheques
Wanneer je klaar bent met je poets- en/of huishoudelijk werk, ontvang je van de klant een aantal papieren cheques. Controleer of alle cheques gedateerd en ondertekend zijn door de klant. Het aantal cheques komt overeen met het aantal uren dat je bij die bepaalde klant gewerkt hebt. Schrijf je naam, voornaam en NISS nationaal nummer op elke dienstencheque en plaats je handtekening op de achterzijde. Overhandig vervolgens je ontvangen papieren dienstencheques aan je consultant bij Tempo-Team @Home.
Elektronische dienstencheques
Zodra de huishoudhulp klaar is met het werk, meldt hij/zij via uw telefoon aan de interactieve spraakdienst van Pluxee welke prestatie hij/zij heeft verricht en gedurende hoeveel uur. Zodra Tempo-Team @Home deze informatie op het beveiligde extranet heeft gevalideerd, kunt u ook uw goedkeuring geven per telefoon of via Internet. Tempo-Team @Home bezorgt Pluxee daarna de lijst met alle prestaties waarvoor terugbetaling nodig is.
Schrijf je in als huishoudhulp in het systeem van dienstencheques
Vul je gegevens hier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.