smartphone_girl
smartphone_girl

Begin je te solliciteren, dan moet je op social media twee dingen doen. Kijk om te beginnen met een kritische blik 🔍naar je TikTok, Instagram en Snapchat: ondermijnen die je professionele reputatie? Daarnaast moet je ook positief durven denken. Je netwerk kan helpen bij het vinden van een job. Als je het slim speelt, tenminste... 🧠

DO Verwijder gênante foto’s 🫣

Bekijk je social media profiel(en) eens door de ogen van een recruiter. Stoere beelden op een klimrots of zonnige vakantiekiekjes zijn geen probleem. Ze geven hooguit een inkijk in je hobbies. Dronken foto’s zijn weer wat anders. Delete alle onprofessionele posts die je een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek kunnen kosten. 

DON’T Neem geen extreme standpunten in

Je accounts mogen best wat persoonlijkheid ademen. Maar let op met extreme meningen over politieke of maatschappelijke thema’s. Respect is een goede basishouding en je weet nooit met wie je nog zult samenwerken in een team. Vermijd vloekwoorden en nee, F*ck that sh*t is niet de beste go to commentaar. 

DO Maak een LinkedIn-account aan 

Leuk hoor, die 60.000 volgers op TikTok. Maar bij je jobzoektocht heb je meer aan 600 connecties op LinkedIn. Maak daar een profiel aan met je CV (maar zonder deze skills), geef aan wat voor job je zoekt en nodig iedereen uit die je een professioneel duwtje in de rug kan geven. Je leerkracht Frans die ook vertaalt voor een groot bedrijf? De teamleider in je studentenjob? Inviteren, maar! 

DON’T Vergeet niet wie je volgt!

Stuurde je alle collega’s en de baas een vriendschapsverzoek toen je net begon in je huidige job? Denk dan twee keer na voor je ‘open to work’ bloklettert in je status! Ook als je rechtkrabbelt na ontslag blijf je beter discreet. Je weet nooit wie (nog) meeleest. Schrijf dus maar niet dat je vorige baas een idioot was. Dat maakt trouwens ook weinig indruk op toekomstige werkgevers!

DO Volg je droomwerkgever(s)

Heel wat grote bedrijven zijn actief op socials. Door hen te volgen krijgen je updates van hun bedrijfsnieuws. Zo zit je op de eerste rij als ze stageplaatsen en studentenjobs openstellen (altijd een goed opstapje) of bij nieuwe vacatures. Op social media draait het niet alleen om ‘gezien worden’. Zélf zien wat er bij je droomwerkgever(s) gebeurt, schept ook kansen! Je volgt Tempo-Team toch al, op TiktokLinkedIn en Instagram?

DON’T Schreeuw je zoektocht niet van de daken

Natuurlijk hoop je op steun van je netwerk als je tussen twee jobs zweeft of net bent afgestudeerd. Maar zeg liever niet letterlijk: ‘Help! Ik heb een job nodig. Red me van de werkloosheid.’ Netwerken is een kunst en een beetje als koorddansen: je zoekt het juiste evenwicht. Dus ja, je bent beschikbaar voor een interessante uitdaging maar nee, je bent niet wanhopig.