oproep_overtuigen
oproep_overtuigen

Mensen beïnvloeden – het heeft een enge bijklank. Het doet denken aan dictators of manipulators met slinkse trucjes. Onterecht! Met wat gezonde overtuigingskracht maak je je collega’s warm voor frisse ideeën en trek je het team mee in een positieve richting. Wil jij graag meer wegen op de groep? Check deze tips! 👇

In elk team zijn er twee groepen. Je hebt mensen die meedobberen met de stroom en figuren die de koers van de groep bepalen. ‘Geboren leiders’ worden die laatsten genoemd.  Toch is mensen beïnvloeden géén aangeboren talent of mysterieuze kunst. Het is een skill die bestaat uit 10 stappen!

Zorg dat mensen je vertrouwen

Wil je dat mensen je voorbeeld volgen of je ideeën ondersteunen? Dan moet je betrouwbaar zijn. Kom beloftes na – dat maakt je een fijne collega – en laat zien dat je vakkennis hebt. Deel je expertise (uit je opleiding of door werkervaring) met de groep. Werken aan een betrouwbare reputatie is géén vorm van opschepperij!

Geef het goede voorbeeld

Mensen houden niet van betweters. Daarom hebben je daden vaak meer effect dan je woorden. Met een lange preek (“dit bedrijf moet duurzamer!”) bereik je niet zoveel. Werk liever onrechtstreeks. Zorg bv. dat jullie het afval in de lunchruimte kunnen sorteren en doe dat zelf altijd heel stipt.   

Toon begrip 

Als collega’s voelen dat ze meetellen voor jou, zijn ze sneller geneigd je te volgen. Toon dus interesse en stel je empathisch op. Druk je ideeën er niet hardhandig door, maar probeer aan te voelen waar de weerzin zit. Toon begrip voor andere standpunten, maar kom met nieuwe elementen en nuances. Zo kunnen mensen je volgen zonder gezichtsverlies.

Creëer een ja-sfeer

Glimlach – en de kans is groot dat de ander dit ook doet. ‘Spiegelen’ heet dat in de psychologie. Of stel een paar onbelangrijke vragen waarop je gesprekspartner ‘ja’ antwoordt en kom dan pas ter zake. Zo zet je de toon van het gesprek. In een ja-sfeer... zeggen mensen sneller ja!

Spreek vanuit de groep

Van nature voelen mensen zich veilig bij de meerderheid. Zeg dus niet: “Niemand draagt z’n veiligheidsbril, dat moet anders!”, want dan bekrachtig je dat de groep geen bril draagt. Zeg liever: “Bijna iedereen draagt z’n veiligheidsbril, laat ons er samen op letten dat dit zo blijft!” Zo kader je het gewenste gedrag als de groepskeuze. En die krijgt spontaan bijval!

Spreek ‘verliestaal’

Ons brein is sterker geprogrammeerd op het vermijden van gevaren (of verlies) dan op het kiezen voor veiligheid (of winst). Je bent dus overtuigender als je ‘verliestaal’ spreekt. Als je zegt: “Als we dat doen, lopen we 100 klanten mis!”, dan maak je méér indruk dan met “Zo kunnen we 100 klanten winnen!”

Laat ballonnetjes op

Wil je de groep overtuigen? Spreek een paar dagen voor de meeting enkele collega’s apart aan. Vertel hen over je voorstel – zo kunnen ze wennen aan het idee. Met wat geluk bespreken ze het verder en gaat je idee ‘leven’ in de groep. Een idee dat van meerdere mensen komt, wordt sneller aanvaard!

Vlei op een subtiele manier

Met een welgemeend compliment of een kleine attentie (zoals een koffie halen of een taak overnemen) win je het hart van je collega’s. En sympathieke mensen krijgen meer gedaan. Hou het wel altijd speels en vrijblijvend. Speel niet nadrukkelijk de ‘voor wat, hoort wat’-kaart. Daar knappen mensen op af!

Push niet te hard

Ook als betrouwbare, populaire collega krijg je van de groep wellicht niet àlles gedaan. Het is belangrijk om je daarbij te kunnen neerleggen. Het geeft een fijn gevoel als je mening meetelt of doorweegt. Maar een echte teamplayer (Ben jij er een? Doe de test!) is nooit een dictator. De meerderheid beslist!

Check je motieven

Het is oké om mensen te beïnvloeden zolang je streeft naar een win-win situatie en aanstuurt op een positieve uitkomst voor de groep. Maar gebruik je bovenstaande tips om er zelf beter van te worden, ook al gaat dit ten koste van anderen? Dan steek je de grens over naar manipulatie. Niet doen!

PS: Nog niet helemaal overtuigd dat ook jij je collega’s kunt kneden? Duik dan nog dieper in het onderwerp in de GoodHabitz-cursus ‘Beïnvloeden’, helemaal gratis voor wie is ingeschreven bij Tempo-Team.