Titels die hun belofte dubbeldik waarmaken? Welkom bij Tempo-Team! In dit artikel delen we niet 1, 2, 3 maar wel 4 tips die van jou de populairste collega maken. 💡 En het beste nieuws? Je hoeft niet te faken dat je supervlot of zelfzeker bent. Met wat oprechte vriendelijkheid kom je al een heel eind...
Je weet welke eigenschappen je zelf waardeert in collega’s (deze 10!). Zo moeilijk is het dus niet om te raden wat iemand populair maakt. Toch wijdt de GoodHabitz-cursus over Werkplezier (helemaal gratis voor wie is ingeschreven bij Tempo-Team) er een heel hoofdstuk aan. Wij vatten de 4 supertips of sleutelwoorden voor je samen. Vind je ons al wat leuker? 😀
1. GEEF-MODUS
Het is simpel: elk team heeft energie, vrolijkheid en verbondenheid nodig. Dus welke mensen liggen goed in de groep? De jobtimisten, die een shot goesting in hun werkomgeving injecteren. Om populair te zijn, schakel je jezelf in een gulle ‘geef-modus’. Concreet? Toon interesse in de persoonlijkheid en ervaring van je collega’s. Geef complimentjes die je meent. Strooi met attenties – zoals een koffie halen of een kleine taak overnemen. Je ziet je collega’s vaker dan je vrienden! Behandel ze dus warm. 👐
2. MENSELIJKHEID
‘Plastic, perfect people’ zien we al genoeg op sociale media. In het echte leven, op de werkvloer, waarderen we collega’s van vlees en bloed. Laat gerust zien dat je ook maar een mens bent. Vraag om raad als je het even niet meer weet. Wees eerlijk over je kleine imperfecties – we hebben allemaal wel iets en iedereen maakt soms een blunder. Populariteit is geen privilege van Superpeople met een roodblauwe cape. Toon je kwetsbare kant, ook die maakt je sympathiek.
3. DUIDELIJKHEID
Dus jij straalt energie én menselijkheid uit? Goed bezig! Probeer nu nog zo duidelijk mogelijk te communiceren. Openheid maakt goede vrienden. Respecteer deadlines en gemaakte afspraken, of verwittig op tijd. Geef je persoonlijke grenzen aan in plaats van op een onverwacht moment emotioneel te ontploffen. 🤯 Wees een m/v/x van je woord. De toppers in een team zijn betrouwbare radertjes. Onvoorspelbare drama lama’s passen niet in het DNA van een goed team.
4. VERGEETACHTIGHEID
Geef toe: deze zag je niet aankomen. 🫵 We hebben het dan ook over gerichte vergeetachtigheid! Deadlines en afspraken moet je onthouden – dat hoort bij duidelijke communicatie. Maar daarnaast mag je van je collega’s gerust eens een oogje dichtknijpen of een voorval vergeten. Die keer dat Martine – tegen de richtlijnen – het raam opende? Dat Boaz je lunch opat (per ongeluk!) of Danira nogal slijmde bij de baas? Doe jezelf en het team een lol en vergeet die handel. Met ruzies en rancune maak je jezelf niet populair!
PS: De populairste van de bende gaat natuurlijk voor de tofste vacature…