Uuhhh… wat doet een helpdeskmedewerker precies?!

Als helpdeskmedewerker ben je met jouw technische skills de redder in nood bij kleine storingen in het systeem. Je weet vragen van klanten of collega’s in no time te beantwoorden! Je zit daarnaast vol goede ideeën om de dienstverlening te verbeteren en daarmee nóg meer mensen te helpen. Een veelzijdige functie binnen de ICT-sector of klantenservice dus!

Aan de slag als helpdeskmedewerker? Heb jij effe geluk! Er is namelijk superveel vraag naar deze functie. Dit varieert van vacatures waarbij de nadruk ligt op ICT én vacatures waarbij je het gezicht bent voor klanten als service-medewerker. Dankzij deze variatie vind je daarom als helpdeskmedewerker so-wie-so een vacature die jou op het lijf geschreven is!

Check alle vacatures
1

De werkdag van een helpdeskmedewerker: oplossen, bellen en vragen beantwoorden

Als helpdeskmedewerker is elke dag weer anders. Een storing? Jij zoekt in het systeem waar deze is ontstaan om de boel zo snel mogelijk weer te laten draaien. Klanten die meer willen weten over een dienst of product? Dan zijn ze bij jou aan het juiste adres. Lekker veel afwisseling dus! 

En je collega’s?! Dat verschilt per werkplek en of je af en toe thuiswerkt! Jaaa, bij veel werkgevers kan dat gewoon! Als je wordt ingezet om dringende vragen van collega’s te beantwoorden, doe je dit natuurlijk samen in teamverband. Het kan ook zijn dat je het centrale aanspreekpunt bent voor klanten. In dat geval werk je ook samen met collega’s, alleen lopen er niet de hele dag gezichten bij jou binnen. In beide gevallen brengt deze functie een hoop gezelligheid én vooral verantwoordelijkheid met zich mee! 💪

Als helpdeskmedewerker zijn dit je belangrijkste taken:

  • Klanten te woord staan: dit kan zowel telefonisch, per e-mail als in ‘t echt zijn. Met jouw inlevingsvermogen en vriendelijke houding help jij klanten met een positief gevoel. ☎️
  • Oplossen van storingen: vaak worden helpdeskmedewerkers ingezet om storingen op te lossen of andere technische vragen te beantwoorden. Met jouw ICT-skills is dat zo gefixt!
  • Administratieve taken: jij zorgt ervoor dat je mailbox nooit overloopt. Achter de feiten aanlopen? Jij niet! Je vinkt alle taken op tijd af. Hierdoor weet iedereen bij jou waar ze aan toe zijn! ✅
2

Wat schuift het? Gemiddelde salaris van een helpdeskmedewerker 🤑

Als fulltime helpdeskmedewerker verdien je gemiddeld ongeveer tussen de €20 à €25 bruto per uur afhankelijk van ervaring en ook de sector waar je werkt. Mooi salaris toch?! Daar kun je al wat leuke reisjes voor boeken! 😉 Let op: dit kan natuurlijk per vacature en bedrijf verschillen, check het altijd voor de zekerheid even bij de vacature waar je op solliciteert. Weten wat bruto netto geeft? Check dan zeker deze online tool. Daarnaast kan je naast jouw salaris ook nog rekenen op andere extralegale voordelen. 

De arbeidsvoorwaarden verschillen natuurlijk per werkgever. Ga je via Tempo-Team aan de slag? Dan kan je altijd rekenen op:

  • Goed loon, ka-ching! 💰
  • 20 of meer vakantiedagen 🏖️
  • Vakantiegeld
  • Voordelen met onze Teamdeals
  • Keuze om parttime of fulltime te werken
  • Toegang tot honderden opleidingen en trainingen! Psst.. helemaal gratis 🎓
helpdesk_call
helpdesk_call
3

Wat voor helpdeskmedewerkers zijn er?

Je kunt helpdeskmedewerker worden op verschillende plekken in verschillende sectoren. Je kan bijvoorbeeld werken in de…

4

Helpdeskmedewerker worden? Deze opleidingen en certificaten heb je nodig

Ben je enthousiast geworden om als helpdeskmedewerker te beginnen? Goed nieuws! Met verschillende opleidingsniveaus zijn er genoeg mogelijkheden om aan de slag te gaan:

Er bestaat geen specifieke opleiding. Vaak groei je binnen je vak. Heb je veel ervaring opgedaan, bezit je de juiste competenties, vaardigheden en natuurlijk heel veel technische kennis? 🧠 Grote kans dat je opvalt en aan de slag kan.

Zie je het zitten om alles uit jezelf te halen en door te groeien? Dan hebben we bij Tempo-Team speciaal voor jouw GoodHabitz! Er zijn trainingen op het vlak van persoonlijke kracht, talen, commerciële en digitale vaardigheden, communicatie, leiderschap, veiligheid en gezondheid, management en teamwork en Office. Het is aan jou de keuze! 

👉 Altijd met een glimlach naar werk, wie wil dat nu niet? Daarom investeren we bij Tempo-Team in jouw toekomst met relevante opleidingen: het grootste aanbod online trainingen! Je vindt ze in je My Jobspace account.

👉 Werk jij (nog) niet via Tempo-Team? Dan heb je met een account toegang tot alle gratis online trainingen. Da’s ook fijn! Schrijf je hier snel in.

5

Hé topper! 👋🏽 Dit zijn de doorgroeimogelijkheden van een helpdeskmedewerker

Een helpdeskmedewerker heeft verschillende doorgroeimogelijkheden. Vaak zijn dit ook functies waarin je klanten te woord staat, storingen oplost of verantwoordelijk bent dat alles binnen het bedrijf goed functioneert. Je doorgroeimogelijkheden zijn onder andere:

  • IT-manager: als IT-manager ben je degene binnen een bedrijf die leidinggeeft aan de IT-afdeling. Maaarrr… je bent ook verantwoordelijk voor alle projecten en onderhoudt het contact met klanten.
6

Checklist: aan deze eigenschappen en competenties herken je een echte helpdeskmedewerker 🤩

Kritisch, resultaatgericht en assertief. Daar herken je een echte helpdeskmedewerker aan! Welke competenties zijn nog meer handig?

  • Je hebt een sterk analytisch vermogen. Je denkt vooruit en herkent situaties. Dit zorgt ervoor dat je klanten of collega’s snel vooruit helpt.
  • Je bent klantgericht: als helpdeskmedewerker verplaats jij je in de klant en voel je aan wat de klant nodig heeft. Zo houd je de klanten tevreden!
  • Je bent een echte multitasker. Komt er een onverwachte storing tussendoor? Zonder problemen weet je te schakelen en zorg je dat de storing als sneeuw voor de zon verdwijnt.
  • Je hebt oog voor detail. Komt niemand erachter waar de fout in het systeem zit? Met deze skill zorg jij ervoor dat dit probleem snel gefixt is!
7

Flexibele of vaste job als helpdeskmedewerker?

Als helpdeskmedewerker heb je het bijna voor het kiezen. In de meeste sectoren werk je fulltime van maandag tot en met vrijdag, wanneer jouw collega’s ook aan het werk zijn. 

Maar in bepaalde sectoren zoals telecom is het flexibeler werken? Daar draait alles 24/7 door en moet je flexibel(er) zijn met soms arbeid in ploegen. Je kiest zelf hoe vaak je deze uit wilt voeren. Het is maar net wat je zelf wilt en aankan. Voor alle contracttypes kun je bij Tempo-Team terecht! Check er alles over hier

8

Waarom werken als helpdeskmedewerker via Tempo-Team

Werken via Tempo-Team is leeeeeuk! En dat niet alleen, je krijgt namelijk ook:

  • Veel vacatures bij grote én bekende bedrijven.
  • Werk voor starters en ervaren medewerkers op ieder opleidingsniveau.
  • Jij maakt de keuze. Jij bepaalt waar en wanneer je werkt, wij regelen het!
  • Een flink aanbod aan opleidingen en trainingen. Voor ieder wat wils.
  • Persoonlijke begeleiding. Wij staan altijd voor je klaar.
  • Een vooruitzicht. Mensen die via Tempo-Team werken ontwikkelen zich door de jaren heen en klimmen steeds hogerop.
plezier_werkvloer
plezier_werkvloer
9

Sla jouw job als helpdeskmedewerker aan de haak met onze sollicitatietips

Sollicitatiebrief, cv, op gesprek… Wat komt er allemaal kijken bij een sollicitatie en wat mag je écht niet vergeten? Via onze blog zetten we alle tips en kennis voor je op een rijtje. Zo wordt solliciteren supersimpel!

Check alle sollicitatietips
10

FAQs

 Dit zijn de veelgestelde vragen over helpdeskmedewerkers.

thank you for subscribing to your personalised job alerts.