Uuhhh… wat doet een receptioniste precies?!🔎

Een receptionist - ook wel onthaalbediende - is hét visitekaartje van een bedrijf. Jij hebt veel meer in je mars dan de telefoon opnemen. Je verwelkomt klanten, beheert de agenda’s, runt je eigen postkantoor en ook administratieve taken voer je graag uit. Een klacht? Kom maar door! Je staat voor iedereen klaar én het allerrrrleukste aan je job: je werkt voor bezoekers, maar óók met je collega’s!

Je bent als chef klanttevredenheid onmisbaar binnen een bedrijf. Zodra een klant de deur binnenloopt, maak jij ze binnen no time wegwijs en koppel je ze aan de juiste persoon. Jij verzorgt de eerste indruk; iets wat blijft hangen bij klanten. 

En hoe leuk: als telefonist(e) ben je eigenlijk OVERAL nodig! Grote kantoren, hotels, ziekenhuizen… Elke sector heeft receptionisten nodig die bezoekers blij maken en multitaskende helden zijn. 

Check alle vacatures
1

De werkdag van een receptionist: bellen, begroeten en buitengewoon veel organiseren!

Jouw werkplek kom je direct tegen in de hal bij binnenkomst. ​​Als visitekaartje van het bedrijf zorg je dat de sfeer daar altijd goed is. En dit vertaal je ook door in de aankleding van je werkplek! Denk aan planten, accessoires en de goed gevulde fruitschaal. Dit hoort allemaal bij de perfecte eerste klantervaring. Naast jouw oogverblindende glimlach natuurlijk. 

Enthousiast neem jij je eerste telefoontjes op. Met jouw aanstekelijke energie vrolijk je al jouw collega’s op. Want die komen eerst gezellig allemaal langs jou! Ook verwelkom je gasten die er voor het eerst zijn. Zo ontmoet jij continu nieuwe mensen!

Welke taken kun je verwachten? Dat zijn deze:

  • We hebben een bellerrr: het afhandelen van binnenkomend telefoonverkeer is jouw tweede natuur. Jouw WEL bellen! 3 telefoontjes in de wacht? Je hebt het binnen de kortste keren - op professionele wijze - afgehandeld. 
  • Klantenontvangst: met open armen sta jij klaar! Je maakt mensen blij bij binnenkomst, bent bijzonder gastvrij en zorgt ervoor dat ze een onvergetelijke eerste ervaring hebben met het bedrijf.
  • Klachtenafhandeling: als een ECHTE pro! Je deinst niet terug voor stevige feedback. Met je sociale vaardigheden en vermogen om te denken in oplossingen, zorg je dat klanten zich gehoord voelen. Nog meer vragen? Jij rent die extra meters op het gebied van service.
  • Regeltalent: afspraak = afspraak. Plannen is wat je het allerliefst doet. Je schiet de ene na de andere meeting in, regelt een mooie locatie, zorgt voor koffie én een bloemetje. Jouw stopwoordje? Geregeld!
  • Administratieve taken: een overvolle mailbox heb jij eigenlijk nooit. Achter de feiten aanlopen? Jij niet! Zijn er een tal aan uitnodigingen die verstuurd moeten worden? On it! Rekeningen die nog openstaan? De incasso staat al klaar. 
2

Wat verdient een receptioniste? Dit is het gemiddelde loon! 🤑

Als fulltime receptionist verdien je gemiddeld ongeveer tussen de €15 à €20 bruto per uur afhankelijk van ervaring. Mooi salaris toch?! Daar kun je al wat leuke reisjes voor boeken! 😉 Let op: dit kan natuurlijk per vacature en bedrijf verschillen, check het altijd voor de zekerheid even bij de vacature waar je op solliciteert. Weten wat bruto netto geeft? Check dan zeker deze online tool. Daarnaast kan je naast jouw salaris ook nog rekenen op andere extralegale voordelen. 

De arbeidsvoorwaarden verschillen natuurlijk per werkgever. Ga je via Tempo-Team aan de slag? Dan kan je altijd rekenen op:

  • Goed loon, ka-ching! 💰
  • 20 of meer vakantiedagen 🏖️
  • Vakantiegeld
  • Voordelen met onze Teamdeals
  • Keuze om parttime of fulltime te werken
  • Toegang tot honderden opleidingen en trainingen! Psst.. helemaal gratis 🎓
hr-call
hr-call
3

Receptionist worden? Deze opleidingen en certificaten heb je nodig

Om als receptioniste aan de slag te gaan, heb je minstens een diploma van het middelbaar onderwijs nodig. Afhankelijk van de functie kan het hebben van een bachelor in bijvoorbeeld office management een voorwaarde zijn. 

Vaak krijg je ook een opleiding of stage aangeboden van je werkgever. Ieder bedrijf en zijn administratie werken namelijk anders. In deze opleiding leer je meestal over het reilen en zeilen van het bedrijf en de interne procedures die je moet volgen. Ben jij er klaar voor?

Zie je het zitten om alles uit jezelf te halen en door te groeien? Dan hebben we bij Tempo-Team speciaal voor jouw GoodHabitz! Er zijn trainingen op het vlak van persoonlijke kracht, talen, commerciële en digitale vaardigheden, communicatie, leiderschap, veiligheid en gezondheid, management en teamwork en Office. Het is aan jou de keuze! 

👉 Altijd met een glimlach naar werk, wie wil dat nu niet? Daarom investeren we bij Tempo-Team in jouw toekomst met relevante opleidingen: het grootste aanbod online trainingen! Je vindt ze in je My Jobspace account.

👉 Werk jij (nog) niet via Tempo-Team? Dan heb je met een account toegang tot alle gratis online trainingen. Da’s ook fijn! Schrijf je hier snel in.

4

Hé topper! 👋🏽 Dit zijn de doorgroeimogelijkheden van een receptionist

Dat je dingen kan fixen, heb je misschien al bewezen. Welke jobs passen er bij je organisatietalent? Misschien is een job als office manager dan jouw nieuwe uitdaging:

  • Officemanager: de naam zegt het al, jij wordt chef kantoorrr. Jij zorgt dat het kantoor er piekfijn uitziet. Niet alleen dat, je doet nog veel meer… je zorgt ervoor dat iedereen de grootste lach op het gezicht heeft, beheert de voorraden én zet evenementen en bijeenkomsten op. In deze rol ga je je ook richten op een stukje hr & personeelsadministratie. Hoe leukkkk is dat!
  • Management assistent: jij wordt de rechterhand van het management. In je job struin je hotelwebsites af en ga je op zoek naar de beste vliegtickets voor zakelijke reizen (volgende keer ga jij mee 😉). En je leert de organisatie kennen vanuit een andere hoek. Je ontvangt hoog bezoek en archiveert beleidsstukken. Kortom: op jou kun je bouwen! 

Checklist: aan deze eigenschappen en competenties herken je een echte receptionist 🤩

Jij bent een sociaal dier, maar bent ook giga-georganiseerd. Als onthaalbediende beschik jij over het beste van deze twee werelden:

  • Je kunt goed multitasken: mailtjes, belletjes, brieven ennn klachten. Je combineert en behandelt dit allemaal met een glimlach! 🥳
  • Je maakt graag contact: jij wordt ontzettend vrolijk van mensen. Je weet precies hoe je iemand moet benaderen én hoe je een gezellig praatje maakt. 
  • Je bent stressbestendig: stress? Wat is dat!? Jij bent de rust zelve, niets brengt jou van de wijs. Het maakt niet uit HOE druk je het hebt, al komen er verschillende spoedklusjes op je af, jij manoeuvreert je er wel doorheen. Let’s goooo!
  • Je kunt tegen kritiek: is een klant niet tevreden? Door je open houding en professionele blik weet jij iedereen gerust te stellen. Je stelt de juiste vragen en weet precies waar iemand behoefte aan heeft. Goede feedback? Zo geregeld! 
5

Flexibele of vaste job als receptionist? 💻

De meeste receptionistes hebben een vaste job. Een flexibele job is minder gebruikelijk, maar ook zeker mogelijk! Laat het ons weten! Voor alle contracttypes kun je bij Tempo-Team terecht! Check er alles over hier

6

Waarom werken als receptionist via Tempo-Team 👊

Werken via Tempo-Team is leeeeeuk! En dat niet alleen, je krijgt namelijk ook:

  • Veel vacatures bij grote én bekende bedrijven.
  • Werk voor starters en ervaren medewerkers op ieder opleidingsniveau.
  • Jij maakt de keuze. Jij bepaalt waar en wanneer je werkt, wij regelen het!
  • Een flink aanbod aan opleidingen en trainingen. Voor ieder wat wils.
  • Persoonlijke begeleiding. Wij staan altijd voor je klaar.
  • Een vooruitzicht. Mensen die via Tempo-Team werken ontwikkelen zich door de jaren heen en klimmen steeds hogerop.
plezier_werkvloer
plezier_werkvloer
7

Sla jouw job als receptioniste aan de haak met onze sollicitatietips

Sollicitatiebrief, cv, op gesprek… Wat komt er allemaal kijken bij een sollicitatie en wat mag je écht niet vergeten? Via onze blog zetten we alle tips en kennis voor je op een rijtje. Zo wordt solliciteren supersimpel!

Check alle sollicitatietips
8

FAQs

Dit zijn de veelgestelde vragen over receptionisten.

thank you for subscribing to your personalised job alerts.