Women_Yes_Feeling
Women_Yes_Feeling

Je doelstellingen bereiken en succes boeken op lange termijn. Da’s de uitdaging van elke onderneming. Om vooruit te gaan heb je de juiste werknemers nodig: jobtimisten. Maar wie zijn dat? Supermannen of Wonder Women? Nope, en ook geen idealisten. Wel: medewerkers met een vleugje rebellie. Met hen win je de war for talent. Ontdek hoe je dit type medewerker herkent, stuurt en aan boord houdt:

De ideale medewerker: wat jij wil

De ‘juiste’ werknemers? Daarmee bedoel je niet per se die één-op-één match van technische vaardigheden en ervaring. Wel medewerkers met de juiste spirit: jobtimisten. Zij kijken door een zonnige bril naar (de toekomst van) werk. Ze zetten zich positief en actief in, en steken een tandje bij waar nodig. En ze zien en grijpen kansen waar die liggen. 

Een jobtimist is het type medewerker dat het fijn vindt om op de werkvloer te zijn, en graag samenwerkt met collega’s. Maar tegelijk ook zelfstandig genoeg is om z’n taken alleen uit te voeren. Je weet wel: iemand die zo min mogelijk afwezig is, optimaal functioneert en zo goed mogelijk presteert. Productief en betrokken, loyaal en onverschrokken. Klinkt als jouw ideale medewerker, toch?

De ideale werkgever: wat zij willen

En de ‘juiste’ werkgever, hoe ziet die eruit voor de meeste medewerkers? Welzijn op het werk is vandaag de sleutel om werknemers aan boord te halen en te houden. Wat maakt jouw ‘ideale medewerker’ anno 2024 gelukkig? Autonomie, ruimte en verantwoordelijkheid… met een werk-privébalans die in evenwicht is. Een gevarieerde en uitdagende job, met een zinvol takenpakket. Want dat brengt werkplezier. 

De medewerker vandaag hecht ook veel belang aan zichzelf kunnen zijn, en voldoende waardering krijgen. Hij heeft duidelijke plannen op werkvlak, en ziet helder hoe die doelen en dromen te verwezenlijken. Daarom leert hij graag en vaak bij. Zijn basisvoorwaarden: flexibiliteit en vrijheid.

De ideale mix: een vleugje rebellie

En hier houd jij als werkgever je hart vast. Want is vrijheid geen vrijgeleide naar een al te losbandig werk-leven? En neigen werknemers die buiten de lijntjes kleuren niet rechtstreeks naar rebellie?

Echt niet! Rebelse medewerkers zijn productiever, betrokkener en innovatiever. Vanzelfsprekend vaart ook jouw organisatie daar wel bij. Waarom het optimaal samenwerken is met dit type medewerker? Rebelse jobtimisten:

  • staan scherp. Ze weten wat ze graag doen, en waar ze goed in zijn. Ze zoeken zelf mee naar manieren om bij te leren en helpen collega’s waar dat kan. Ze werken gewoon goed samen, ook.
  • gaan vérder. Logisch dus, dat ze ervoor gaan. Ze vinden zin in hun werk, meer dan de gemiddelde werknemer, en gaan die extra mile als dat nodig is. Dat maakt hen erg productief.
  • omarmen verandering. Goesting, drive: deze medewerker haalt energie uit z’n werk. En dus staat hij mentaal sterker, houdt hij burn-out en stress makkelijker af. Over verandering zeggen ze: laat maar komen!

Echt waar: niets zo innoverend als vriendelijk tegendraadse collega’s – a.k.a. een vleugje rebellie 😉.

6 tips voor wat productieve rebellie op de werkvloer

Als we evolueren naar medewerkers die veel meer verantwoordelijkheid krijgen en zelfs zelfsturend draaien, is de kans groot dat ze je ‘framework’ in vraag zullen stellen. Hoe ga je om met deze rebelse jobtimisten? En, sterker nog: hoe stimuleer je andere collega’s om rebelser te werken?

Tips om de rebel in werknemers naar boven te halen (niet om de boel op stelten te zetten, wel om je kmo wendbaarder te maken):

1. Durf standaardprocedures in vraag stellen

In je organisatie doe je dingen, gewoon omdat je ze al járen zo doet. Stelt een medewerker dat in vraag? Wat een cadeau! Misschien heeft hij een sprankelend alternatief dat efficiënter is. Benadruk dat je onderneming niet perfect is en dat je oor hebt naar opbouwende feedback.

2. Juich discussies toe

We zoeken van nature bevestiging. Maar waarom eens niet vragen naar tegenwerpingen? Misschien leiden die tot betere beslissingen. Start een vergadering met de mededeling: ‘Laat van je horen als je niet akkoord gaat.’ Stel open vragen om extra – tegenstrijdige – meningen te horen. En bedank personen met een andere mening nadrukkelijk: zo geef je een krachtig signaal dat discussie oké is.

3. Geef voldoende uitdagingen

Het ergste wat kan gebeuren? Dat medewerkers vastroesten in routine. Hoe meer uitdagingen, hoe groter hun engagement. Breng daarom variatie in hun taken, bijvoorbeeld via jobrotatie. Verras regelmatig met een onverwachte opdracht. En natuurlijk: garandeer ontwikkelingsmogelijkheden. Iemand uit zijn comfortzone halen werpt vruchten af voor iedereen.

4. Laat iedereen zichzelf zijn

Doe medewerkers stilstaan bij hun authenticiteit, bijvoorbeeld tijdens de eerste werkweek en tijdens evaluaties. Laat ze vanuit hun eigen kracht een persoonlijke missie opstellen. Vertel medewerkers alleen wát moet gebeuren, niet hóe. Dan voelen ze zich comfortabeler om een taak uit te voeren.

5. Zet talent optimaal in

Laat medewerkers hun talenten maximaal gebruiken. Maak hen bewust van hun sterktes door genoeg complimentjes uit te delen. En geef hen een job die matcht met hun kunnen.

6. Verruim de blik van je mensen

Leer medewerkers denken vanuit verschillende invalshoeken. Bijvoorbeeld door hen stage te laten lopen op meerdere afdelingen: zo vatten ze het bredere plaatje. Rekruteer ook mensen met een verschillende achtergrond. Ongetwijfeld komen er dan innovatieve ideeën op je pad. Tip: schotel kandidaten tijdens de sollicitatie één probleem voor en kijk hoeveel en welke oplossingen ze aanreiken.

De ideale medewerkers? Volgens ons zijn dat wel degelijk de rebelse jobtimisten. Zij zijn gemotiveerder, gelukkiger, productiever en geëngageerder. Ze hebben bovendien een betere band met hun collega’s en leidinggevenden. Omdat ze goed in hun (werk)vel zitten, ervaren ze het meeste werkplezier. Belangrijkste take away voor jou? Een collega die tevreden is, zoekt niet makkelijk andere oorden op. En da’s exact wat je wil natuurlijk in de war for talent.