woman_covering_mouth
woman_covering_mouth

Over mislukte sollicitaties doen de wildste verhalen de ronde. Mag je binnenkort op gesprek? Laat je dan vooral niet opjagen. Gewoon deze 10 bloopers vermijden (of handig ombuigen) en alles komt goed!👇

99,9% van alle sollicitanten zijn zenuwachtig. Onterecht: een sollicitatiegesprek hoeft niet perfect te zijn. Je kunt over je veters struikelen bij het binnenkomen en tĂłch de job krijgen. Al kan het natuurlijk geen kwaad om te kiezen voor een dubbele knoop.đŸȘąOok deze blunders wil je vermijden:

  1.  Je komt te laat⏰ – Oops, niet op tijd voor je jobinterview...  Dat is gĂ©Ă©n goed begin, maar het gebeurt. Spant het universum tegen jou samen en verschijn je door overmacht te laat op een sollicitatie? Verontschuldig je dan en geef een korte, duidelijke verklaring. Laat het onderwerp daarna rusten. Breng het gesprek op je sterke kanten. Ga voluit voor een betere tweede indruk!

  2. Je bent overdreven zenuwachtig😰 – Slecht geslapen, een wel hĂ©Ă©l knappe recruiter voor je of vlak voor het binnengaan koffie op je shirt gemorst? Soms gieren de zenuwen net iets harder door je lijf dan anders. Je zal de situatie moeten uitzitten, mĂ©t je bibberstem of tomatenhoofd. Soms helpt het om de waarheid te benoemen: “Ik heb blijkbaar wat last van stress.” Wedden dat iemand probeert je gerust te stellen?  

  3. Je vergist je van naam, bedrijf of functie😕 – Je zegt: “Ik wil graag bij CampinaFriesland werken als magazijnier”, terwijl je solliciteert bij Danone voor een plekje als operator (goede jobkeuze wel...). Pijnlijk, pijnlijk, pijnlijk. Met een goede voorbereiding overkomt het jou niet. 

  4. Je veroorzaakt een awkward stilteđŸ˜¶ – Overkomt bovenstaande situatie je wĂ©l? Herpak je dan zo snel mogelijk. Doorprik de gespannen sfeer met een beetje humor. Beter een flauwe grap dan een ellenlange stilte. Hoe raar het ook mag klinken: een echte blunder tijdens je sollicitatie is ook een kans om te tonen hoe veerkrachtig je bent!  

  5. Je liegt en valt door de mandđŸ€„ â€“ Staat er op je CV dat je een sociaal intelligente teamplayer bent, terwijl je juist graag in alle rust op je eentje werkt? Schrap die verzonnen skills dan meteen! Met een killer CV vol leugens maak je geen goede indruk. Eerlijk duurt het langst, ook tijdens het solliciteren. 

  6. Je neemt je telefoon opđŸ“± – Niet doen! Als je de job Ă©cht graag wil, is het vast niet teveel gevraagd om op de sollicitatie te focussen. Tijdens het gesprek met Ă©Ă©n oog je Snapchat checken, is not done. Verwacht je een superbelangrijke oproep, kondig dat dan op voorhand aan.  

  7. Je hebt een black-out⚫ – Oh, shoot. Ze vragen de naam van je middelbare school, het bedrijf waar je een studentenjob deed of de begeleider van je eindwerk. Je zou het 100 keer zeggen, maar net nu ben je de info he-le-maal kwijt. Laat je niet volledig uit je lood slaan, maar vraag beleefd: “Mag ik daar straks op terugkomen?”

  8. Je toont je als zwartkijker👀 – Een sollicitatiegesprek is niet het juiste moment om je frustraties van je af te praten. Toon liever je positieve mindset. Zeur niet over de minpunten van je huidige job of baas, maar toon een sprankel enthousiasme. Je mag je sollicitatie outfit nog zo zorgvuldig gekozen hebben
 de combinatie met een zwarte bril komt zelden goed.

  9. Je gedraagt je onprofessioneel – Klikt het met de rekruteerder? Fijn, maar bewaar toch je zakelijkheid tot het einde van het gesprek. Overdreven lacherig, familiair of flirterig gedrag zijn geen goed idee en een sollicitatie is niet (echt, nooit!) het moment voor die anekdote van tante Hilda en de toiletpot. 

  10. Je lichaamstaal klopt niet – “Ik ben heel stressbestendig”, beweer je terwijl je onophoudelijk met je voeten zit te wiebelen. “Ik ben open en toegankelijk”, zeg je terwijl je je armen voor je borst kruist. Tja, zo zal je je gesprekspartner niet overtuigen. Bij een goede sollicitatie ‘klopt’ het plaatje. Je gedrag moet matchen met wat je vertelt.

PS: Was je laatste sollicitatie een epic fail? Kop op: ook daarvan kan je leren. Probeer het met frisse moed bij deze vacatures.