De mijlpalen van Tempo-Team
Als pionier binnen de HR-sector is het verhaal van Tempo-Team toch vooral dat van uitzendwerk zelf. Een verhaal waarin zowel de verandering in type werk als de rol van technologie ons enorm hebben doen groeien.
Van toen tot nu: lees je even mee?
- Het verhaal van Tempo-Team start in 1956. Naar aanleiding van Expo ’58 richtte Lucille Rode Gregg een bedrijf op dat tijdelijk secretaresses, vertalers en andere profielen ter beschikking stelde: de doorbraak van uitzendarbeid.
- Begin jaren 60 sloot Gregg als eerste uitzendbedrijf contracten af met al zijn uitzendkrachten en zorgde voor sociale bescherming van arbeiders - later ook bedienden. Een revolutionaire doorbraak!
- De focus van Gregg bleef op administratieve profielen, die tijdelijke afwezigheden opvingen: profielen als typistes, stenografen, telefonistes en verkopers.
- In de jaren ’80 vond uitzendarbeid haar weg naar de industrie: een revolutie, want uitzendwerk werd vanaf dan ook als een flexibiliteitstool gezien – een snelle, flexibele vorm van werken. In dit decennium steeg het aantal uitzendwerkers van 31.000 tot 143.000.
- Bij het aanbreken van de 90’s zette de sector in op efficiëntie, informatisering, en nieuwe industrie-specialisaties en services. Werving, selectie, outplacement: met deze diensten werd uitzendarbeid ingezet als een aanwervingsinstrument, en niet meer alleen als flexibiliteitstool. En dankzij een wetswijziging vonden ook jobstudenten hun weg naar werk via het uitzendkantoor.
- In 1994 nam Gregg de naam Vedior over. Er kwam nog meer groei, specialisaties en diensten op maat. Zo ondersteunde Vedior HR-managers met payroll-diensten.
- En met de introductie van dienstencheques via uitzendarbeid in 2003 gingen nog meer mensen aan het werk.
- Maar na 30 jaar groei sloeg midden jaren 2000 de crisis toe. De nood aan arbeid kwam op een laag pitje te staan. Toch hield Vedior het vuur brandend: in 2008 werd het deel van de Randstad-groep, en heette voortaan Tempo-Team.
- Het groeide al snel uit tot een gezond bedrijf met zowat 10% marktaandeel dat elk jaar ongeveer 45.000 mensen aan het werk zette. Dat doet Tempo-Team vandaag nog steeds, met meer dan 400 werknemers en 100 kantoren en inhouse-vestigingen. Alle medewerkers van de groep die de activiteiten dagelijks ondersteunen nog niet meegerekend!
- Bovendien speelde Tempo-Team in op de nieuwe nood aan flexibiliteit in het Professional segment, en boog het technologische uitdagingen om in kansen – door het uitzendproces volledig te integreren en te digitaliseren.
- In 2020 legde de corona-crisis het (werk)leven opnieuw plat. Tempo-Team deed de term jobtimisme alle eer aan door werknemers en werkgevers met de nodige positiviteit te blijven ondersteunen. Het bewees: met optimisme, ook op werkvlak, ga je vooruit! Vooral in de transport en logistiek was het plots alle hens aan dek. Dankzij haar expertise wist Tempo-Team deze sector ook gedurende de covid-periode optimaal te begeleiden. Vandaag is dit nog altijd één van haar specialisaties.
- Met jobtimisme als dé weg naar duurzaam succes, voert Tempo-Team sinds 2013 jaarlijks een online enquête uit bij 2.500 werknemers en 250 werkgevers en HR-verantwoordelijken in België. Daarbij doen we een beroep op de wetenschappelijke ondersteuning van prof. Anja Van den Broeck (KU Leuven). De resultaten en inzichten verschijnen elk jaar in ons RED Report.
- Vandaag behoort Tempo-Team nog steeds tot de top van uitzendwerk in België. Onze sterkte? Wij staan dicht bij werknemers én werkgevers, en denken met hen mee. En de doorgedreven digitalisering en technologische integratie blijven vragen om nieuwe diensten en processen.
Met ons rijke verleden achter ons is de weg vooruit meer dan ooit duidelijk. Wij zijn helemaal klaar voor de volgende 65 jaar, waarin werkplezier zonder twijfel de toon zet!