Ruim zes op tien Belgen (62%) zijn (heel) enthousiast over hun werk. Bijna de helft (49%) bruist zelfs van energie op de werkvloer. Daarnaast geven we onze werktevredenheid gemiddeld een mooie 6,8 op 10! Die score wordt nog een pak hoger naarmate we onszelf kunnen zijn in de job. Ook het gevoel een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving, draagt sterk bij aan onze werktevredenheid. Dit blijkt uit onderzoek* van HR-dienstverlener Tempo-Team in samenwerking met prof. Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-expert aan de KU Leuven.
Belgen zijn best enthousiast over hun werk. Amper één op de zeven werknemers (14,5%) geeft aan dit niet te zijn. Dat enthousiasme uit zich onder meer in 63% van de werknemers die helemaal opgaan in hun werk. De verklaring voor al dat enthousiasme? 69% van de Belgen zegt zichzelf te kunnen zijn in zijn job en 86% vindt dat het zijn job goed onder de knie heeft. Een zinvolle job hebben, speelt ook een rol in onze werkmotivatie. Bijna twee op de drie Belgen (64%) hebben het gevoel dat hun job een positieve bijdrage levert aan de maatschappij.
Positief bijdragen aan de samenleving en groeien als persoon zijn belangrijke intrinsieke waarden. Ze staan lijnrecht tegenover extrinsieke of meer materialistische waarden, zoals geld, macht en status. Wie op het extrinsieke focust, is vaak meer met zichzelf bezig en met hoe anderen hem zien. Wie een job vanuit intrinsieke waarden kiest, maakt zich doorgaans minder zorgen over status en geld en voelt zich daarom vaak beter in zijn vel.
Slechts 13% zegt geen zinvolle job te hebben. Opmerkelijk: hoger opgeleiden vinden vaker dat hun job bijdraagt aan de samenleving (hoogstens middelbaar onderwijs: 59%, tegenover hoger onderwijs: 69%). “Jammer,” vindt professor Van den Broeck. “Ook lager geschoolden dragen veel bij aan de maatschappij. Denk aan de bouwvakker die een warme thuis bouwt, de huishoudhulp die anderen ontzorgt of de kinderverzorgster die helpt met de opvoeding van kinderen.”
Van werkzekerheid tot work-life balans: ons werk scoort goed!
7,1 op 10, zoveel punten geven we gemiddeld aan ons werk in het algemeen. Aspecten als werkzekerheid, jobinhoud, collega’s en onze work-life balans scoren minstens even hoog. Onze leidinggevenden en ontplooi- en/of doorgroeikansen krijgen een voldoende.
Welke score geef jij jouw job op de volgende aspecten:
- Werkzekerheid (7,8/10)
- Jobinhoud (7,1/10)
- Collega’s (7,1/10)
- Je werk in het algemeen (7,1/10)
- Work-life balans (7/10)
- Werkplek / -omgeving (7/10)
- Reputatie van de organisatie (6,9/10)
- Verloning (6,9/10)
- De mate waarin je een verschil kan maken voor anderen (6,8/10)
- Autonomie, bijvoorbeeld zelf kunnen beslissen, tijd-/plaatsonafhankelijk werken (6,6/10)
- Leidinggevende (6,4/10)
- Kansen om jezelf te ontplooien en/of door te groeien (6/10)
Zelfevaluatie: oud is goud
Moeten we onszelf op het werk beoordelen, dan scoren we gemiddeld 7,4/10 op productiviteit, 7,1/10 op engagement en 6,8/10 op motivatie. Wie aangeeft zinvol werk te doen én zichzelf kan zijn op zijn job, geeft zichzelf op zowel productiviteit, engagement als motivatie bijna 8 op 10.
Ook opvallend: hoe ouder we zijn, hoe positiever we dit inschatten. Geven -35-jarigen zichzelf nog 7,2/10 op productiviteit, dan loopt dit op tot 7,4/10 bij de 35- tot 54-jarigen en 7,7/10 bij de 55-plussers. En terwijl 55-plussers zichzelf nog 7,2/10 geven op motivatie voor het werk, loopt dit terug tot 6,8/10 bij de 35- tot 54-jarigen en 6,6/10 bij de jongere collega’s.
Conclusie: zinvol werk en werktevredenheid gaan hand in hand
Gevraagd naar het effect dat werk heeft op ons leven, scoort werktevredenheid 6,8/10 terwijl we ons werkplezier een 6,7 geven.
Het onderzoek toont aan dat het hebben van zinvol werk én jezelf kunnen zijn in je job, in grote mate bepaalt hoe tevreden we zijn over ons werk. Het heeft ook een impact op ons werkplezier. Wie het gevoel heeft dat hun job positief bijdraagt aan de maatschappij en dat ze zichzelf kunnen zijn, scoort op deze twee aspecten minstens een 7 op 10.
Werk maakt een belangrijk deel uit van ons leven. Wie met plezier gaat werken, zichzelf kan zijn en dingen mag doen die waardevol zijn en waar hij of zij achter staat, doet die job niet alleen beter, maar haalt er ook meer voldoening uit. Bovendien blijven deze werknemers langer in dienst… én inspireren ze anderen. Leidinggevenden kunnen dit gevoel van ‘zinvol werk doen’ versterken, door hun werknemers te laten zien dat wat ze doen belangrijk is én geapprecieerd wordt. Ze moeten voelen dat ze een onmisbare schakel zijn in een groter geheel. Dat kunnen ze bijvoorbeeld doen door positieve feedback van klanten te delen met hun team.
*Dit blijkt uit het RED Report Onderzoek 2024 van Tempo-Team, in samenwerking met prof. dr. Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-expert aan KU Leuven. Het onderzoek werd uitgevoerd bij een representatieve steekproef door een onafhankelijk onderzoeksbureau, dat peilde naar de beleving van 2.000 Belgische werknemers van actuele werkvloerthema’s.